9. juli 2020
Chefpolitiinspektør Lars Harvest var ikke tilfreds med politiets responstider i Faxe Kommune. Foto: Mie Neel
Chefpolitiinspektør Lars Harvest var ikke tilfreds med politiets responstider i Faxe Kommune. Foto: Mie Neel
Foto: Mie Neel
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Dialogmøde: Politiet ikke selv tilfredse med egen responstid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dialogmøde: Politiet ikke selv tilfredse med egen responstid
Faxe - 06. oktober 2017 kl. 15:10
Af Kathrine Harvey
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Chefpolitiinspektør Lars Harvest fra Sydsjallands- og Lolland-Falsters Politi, havde gravet et spadestik dybere i de lokale krimistatistikker, og kunne supplere politidirektørens indlæg med, at politiet også oplever et samme som borgerne, utrygheden i Haslev by, når politiet fører tilsyn i byen.

arrow Læs også: Politiet skærer et minut af responstiden - om året

- Vi kommer jævnligt uanmeldt forbi og laver tilsyn, på Bykroen, torvet og i Jernbanegade generelt. Vi har pt. været på tilsyn 750 gange konkret på torvet, Jernbanegade og på restaurationerne i år, forklarede han.

Statistikken viste, at de 750 tilsyn fordeler sig med 420 gange på torvet, 232 på restauranter og 98 i Jernbanegade. En anden statistik fra i år viste, at politiet i gennemsnit havde været 80 gange i Haslev by om ugen - 11 gange om dagen - ud over tilsynene og konkrete udrykninger.

- Vi er ikke tilfredse med, at vores responstid er steget fra sidste år til i år. 19 minutter og 2 sekunder er ikke tilfredsstillende, og det arbejder vi på at løse, sagde han, og tilføjede senere, at politiet ikke har ressourcer til at have patruljer i Haslev i døgndrift i weekenden - der er brug for massiv indsats i Næstved og Slagelse, hvor politiet prioriterer at være massivt tilstede - men at han godt kunne forstå haslevitternes frustrationer.

Niels Mollerup, der ejer en del ejendomme i Haslev, rejste sig også for at tale.

- Jeg har fået smadret rigtig mange ruder og ting i mine ejendomme - heriblandt et køleanlæg til 20.000 kroner. I 1967 havde vi 15 betjente arbejdende i byen - nu er der ingen, sagde han.

- Vi kunne godt tænke os flere ressourcer, så vi også være mere til stede i Haslev. Det har vi bare ikke, sagde han.

Det kom også frem i gennemgangen af statistikken, at udregningen af politiets responstid alene bygger på opkald foretaget til alarmcentralen 112. Det betyder, at de opkald, der foretages til politiets nummer: 114 ikke tæller med.

- Det er godt nok nyt for mig. Jeg ringer kun 112, hvis jeg er ved at dø, men bruger altid 114, når jeg skal bruge politiet, fortalte Kenneth Hansen, Haslev Taxi, til undertegnede efter mødet.

arrow Politiet har fokus på responstid
27. september 2017 kl. 16:04 Opdateret: kl. 14:14
arrow Politidirektør vil møde borgerne
25. september 2017 kl. 16:13 Opdateret: kl. 18:21
arrow Responstiden øges
12. juli 2012 kl. 16:00 Opdateret: kl. 16:00
Sommerpakken giver 50% rabat på entré til mange oplevelser som f.eks. museer. Benytter du dig af de gode tilbud ?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk