27. september 2021
Kalkbruddet er ikke bare kalkbruddet. Til kulturmiljøområdet hører også brændingsanlæget og jernbanen til Faxe Ladeplads. Foto: Thomas Olsen
gallery icon

Se billedserie

Kalkbruddet er ikke bare kalkbruddet. Til kulturmiljøområdet hører også brændingsanlæget og jernbanen til Faxe Ladeplads. Foto: Thomas Olsen
Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: - Med Faxe Kalkbrud er vi helt oppe på den nationale klinge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

- Med Faxe Kalkbrud er vi helt oppe på den nationale klinge
Faxe - 01. januar 2021 kl. 13:34
Af Anders Petri

At passe på et kulturmiljø handler ofte om at beskytte det eksisterende udtryk og ikke ændre alt for meget. Jernbanegade med skyskrabere ville ikke være så værdifuldt, som med de nuværende bygninger i to til tre etager.

Men i et kulturmiljø er det netop den evige forandring, der gør det til noget helt specielt - også selvom det er os mennesker, der konstant ændrer på det bestående.

- Kulturmiljøet omkring kalkbruddet bevarer heldigvis sig selv, så længe det er i funktion. Nu er vi inde i storskalaindustri, og industriens kulturhistoriske-dna er, at den knopskyder og udvikler sig efter behov. Der kommer nye siloer, lagerbygninger og lignende, siger Simon Ostenfeld Pedersen.

Han er lektor på Arkitektskolen Aarhus, og en af hovedkræfterne bag et projekt med Realdania, hvor kulturmiljøer i kommunerne findes og beskrives.

- Med fortsat produktion af faxe kalk er det et levende kulturmiljø. For mig er det et godt eksempel på, hvordan et kulturmiljø kan udvikle sig og lægge nye lag på, siger han.

I 1000 år
Faxe kalkbrud er et stykke kulturmiljø af en helt særlig art, forklarer Simon Ostenfeld Pedersen.

- Det var et af de kulturmiljøer, det var svært at komme udenom. Det er svært at vælge en top fem, men med Faxe Kalkbrud er vi oppe på den helt store nationale klinge. Man kan uden at overdrive sige, at kalken har malet kommunen hvid, siger han.

I 1000 år har man brudt kalk i Faxe Kalkbrud, og i lige så mange år har kalkbruddet været landets mest betydningsfulde. Kalk fra Faxe Kalkbrud er blevet brugt i byggeriet af godser og herregårde landet over samt i Københavns Kirker.

- Historien om kalkbruddet gør det specielt. Det er det eneste og det største her i landet. Ellers havde det været noget helt andet. Så det er unikt, fordi det er så stort og strækker sig så langt tilbage i tiden, siger Simon Ostenfeld Pedersen.

En overflod af kalk
Når kalkbruddet er nabo og måske endda arbejdsgiver, tænker man måske ikke over, hvor unikt det er. Men for en lektor i Aarhus, er det helt specielt.

- Når du bevæger dig rundt i og omkring kalkbruddet, går du igennem en årtusinde-år lang industrihistorie. Det kan man ikke mange steder. Nu er det aktivt, så jeg ved ikke, om man tænker over det i Faxe. For os andre er det utroligt eksotisk, siger Simon Ostenfeld Pedersen.

Kalkbruddet har ikke blot sat spor i industrihistorien, for mange bygninger i både Faxe by men også i hele kommunen er bygget af kalksten. Og det er netop ikke kun de fornemme bygninger som herregårde og kirker, men det er også eksempelvis arbejderboliger.

- Man bygger ikke andre steder i kalksten, for det har vi ikke tilgængeligt, som man har det her i Faxe. Normalt er det kun brugt ved helt unikke og eksklusive byggerier, forklarer Simon Ostenfeld Pedersen.

En samlet fortælling
Kulturmiljøet omkring Faxe Kalkbrud dækker ikke kun selve kalkbruddet og de nærliggende industribygninger. Også Faxe Ladeplads og jernbanen mellem ladepladsen og kalkbruddet er med i kulturmiljøet.

- Det er vigtigt at bibeholde forbindelsen med Faxe Ladeplads. Det har tegnet sig i landskabet, at man har brugt Faxe Ladeplads som udskibningshavn. Nu ligger der synlige spor i landskabet, og hvis man kapper den forbindelse, så er det også en hel af historien, der forsvinder, siger Simon Ostenfeld Pedersen.

Han sammenligner det med, hvis jernbanen gennem Haslev blev nedlagt, og man derefter rev sporene op og byggede over dem. Dermed ville de fysiske spor af Haslev som stationsby forsvinde.

- Det bliver svært at forstå sammenhænge, hvis vi ikke har de elementer, der har været betydningsfulde gennem historien. Derfor synes vi også, at forbindelsen mellem ladepladsen og industrien i kalkbruddet er vigtig at bevare, siger han.

Stemmer du til kommunalvalget i år?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk