17. maj 2021
VisitDanmark er klar til at trykke go på kampagner, der skal lokke turister til landet, når det vides, hvordan reglerne bliver. (Arkivfoto)
VisitDanmark er klar til at trykke go på kampagner, der skal lokke turister til landet, når det vides, hvordan reglerne bliver. (Arkivfoto)
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Turistorganisation har kampagnerne klar - venter på go

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Turistorganisation har kampagnerne klar - venter på go

Efter et rædselsår for turismen er VisitDanmark klar til at lokke turister til landet, når der åbnes for dem.

Erhverv - 13. april 2021 kl. 11:06
Af Ritzau

2020 var et sandt rædselsår for dansk turisme. Udbruddet af coronavirus sendte antallet af turistovernatninger syv år tilbage.

Men i takt med at flere vaccineres, lysner det i horisonten. Branchen venter i spænding på, hvornår turisterne igen kan komme til landet.

arrow Læs også: OVERBLIK: Regeringen vil genindføre lyskryds for rejseregler

Hos Danmarks nationale turistorganisation, VisitDanmark, sidder man klar med målrettede kampagner, der skal trækker turisterne til, når det tillades.

Men hvilke knapper, der trykkes go på - og i hvilke lande - afhænger af, hvorfra der åbnes for turister. Det fortæller administrerende direktør Jan Olsen.

- Vi taler om digitale kampagner, annoncer og tv-reklamer. Alle de små brudstykker har vi på plads, så vi kan sætte dem sammen, alt afhængigt af hvor og hvornår det giver mening at kommunikere effektfuldt, siger han.

Han fortæller, at organisationen under nedlukningen har testet kampagner. Men det giver ingen effekt, når der ikke kan rejses.

I øjeblikket skal udlændinge have et anerkendelsesværdigt formål for at rejse til Danmark. Men i disse dage forhandles der om rejserestriktionerne.

På EU-niveau forhandles der også om et fælles coronapas, der skal redde sommerferierne. Det skal vise, om borgere er vaccineret mod covid-19, for nylig har fået et negativt testsvar eller tidligere har haft sygdommen.

VisitDanmark har siden efteråret set en stigende rejselyst i landene omkring os - for eksempel Tyskland og Norge.

Det skal udnyttes med en ekstraordinær markedsføringsindsats, så det netop er Danmark, turisterne rejser til, når det igen tillades.

Indsatsen er dobbelt så stor som det normale, fortæller Jan Olsen.

- Vi har fået flere midler, og vi har sparet mange midler sidste år, hvor vi ikke har kunnet gøre det, vi normalt gør, siger han.

Fokus er på lokale oplevelser rundt omkring i landet, som turisterne måske ikke vidste kunne opleves i Danmark. For eksempel østerssafari.

VisitDanmark er oprettet af erhvervsministeren og har til formål at fremme Danmark som turistdestination.

Pengene kommer blandt andet fra finansloven - statens årlige budget. Også destinationer og virksomheder investerer i selskabet.

arrow Regeringen vil lade vaccinerede slippe for isolation efter rejse
13. april 2021 kl. 09:37 Opdateret: kl. 11:35

  • ErhvervSjælland

    ErhvervSjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland




Selvom Danmark har skrottet vaccinerne fra AstraZeneca og Johnson & Johnson, arbejdes der på en model, så man frivilligt kan vælge dem. Kunne du finde på det?