16. november 2018
Natur og miljø til vands, til lands og i luften har været et stort fokusområde i forarbejdet til byggeriet af Storstrømsbroen. Vejdirektoratet forventer, at broens byggeri ingen varige effekter får på miljøet, og høringsfasen har da også været bemærkelsesværdig fri for indsigelser på det område. Foto: Thomas Olsen
gallery icon

Se billedserie

Natur og miljø til vands, til lands og i luften har været et stort fokusområde i forarbejdet til byggeriet af Storstrømsbroen. Vejdirektoratet forventer, at broens byggeri ingen varige effekter får på miljøet, og høringsfasen har da også været bemærkelsesværdig fri for indsigelser på det område. Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Miljøet ventes at slippe nådigt fra brobyggeri

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Miljøet ventes at slippe nådigt fra brobyggeri
Erhverv - 08. november 2018 kl. 05:02
Af Lene C. Egeberg
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det er alt andet lige ikke hverdagskost, at der sættes så store byggeprojekter i gang i Danmark, som Storstrømsbroen udgør. Den fire kilometer lange bro til 4,1 milliarder kroner kommer til at inddrage vidtrækkende arealer i både Guldborgsund og Vordingborg Kommuner, og der er mange hensyn, der skal tages, inden broen forventeligt står færdig i 2022-2023.

Projekter i den størrelsesorden udløser ofte stor debat, ikke mindst når det gælder den forventede påvirkning af miljøet, men ikke desto mindre har det, netop i relation til miljøet, været småt med løftede pegefingre fra de involverede høringsparter i planlægningsfasen. Faktisk har der ingen direkte indsigelser været, og de kommentarer, der er kommet til byggeriet, har for miljøets vedkommende mere haft karakter af anbefalinger og ønsker om præciseringer end noget andet. Til en vis grad har de udeblevne indsigelser også overrasket Vejdirektoratet, der er bygherre på projektet.

- Vi syntes måske også, det var lidt overraskende, at der ikke kom flere indsigelser men mest var tale om afklaringer og kommentarer, siger Vejdirektoratets projektchef Niels Gottlieb, der har det overordnede ansvar for anlægsfasen.

Flere forklaringer
Det er der flere forklaringer på, mener han. Dels et grundigt forarbejde, hvor der er brugt lang tid på at få gennemarbejdet diverse nødvendige forundersøgelser, VVM-rapport og dokumentation. Der er for eksempel lavet grundige studier af gravearbejdernes påvirkning af vandmiljøet, og det er noget, der også bliver fulgt op på i anlægsfasen, så det sikres, at vandmiljøet ikke belastes unødigt, påpeger Vejdirektoratet,

Dels har der også været et bredt ønske om, at der skulle findes acceptable løsninger, så broen kunne blive en rea­litet - men allervigtigst er nok det, at broens placering i sig selv ikke giver voldsomt store udfordringer for miljøet.

- Det er ikke et særligt miljøfølsomt område, broen bliver bygget i, siger Niels Gottlieb.

En kommentar fra Danmarks Naturfredningsforening illustrerer, hvilket syn man derfra har haft på projektet:

- På baggrund af den udmærkede VVM har DN heller ikke mange betænkeligheder i forhold til den ny bros konsekvenser for området dyre- og planteliv og er enig i, at den nye linjeføring vil være med til at skabe en bedre sammenhæng i landskabet, lyder det blandt andet i naturforeningens høringssvar.

Når byggeriet af den nye bro er færdigt, og den gamle er revet ned, vil de dele af fundamenterne, der er under havbunden, blive efterladt, ligesom der sandsynligvis også vil være betonrester fra de gamle bropiller på havets bund. Det skal undersøges nærmere, hvor meget der eventuelt kan blive liggende, men det forventes ikke at have de store miljøpåvirkninger, da der er tale om »ren beton«.

  • ErhvervsAvisen Sjælland

    ErhvervsAvisen Sjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten