26. november 2020
Carlsberg opjusterer forventningerne på trods af en tilbagegang i Vesteuropa. Koncernen er gået frem med 12,6 procent i Østeuropa. (Arkivfoto)
Carlsberg opjusterer forventningerne på trods af en tilbagegang i Vesteuropa. Koncernen er gået frem med 12,6 procent i Østeuropa. (Arkivfoto)
Foto: Yves Herman/Reuters
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Mere salg får Carlsberg til at opjustere forventninger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mere salg får Carlsberg til at opjustere forventninger

Bedre salgstal i Kina og Rusland end forventet, giver optimisme til bryggerigiganten Carlsberg.

Erhverv - 27. oktober 2020 kl. 19:10
Af Ritzau

Et fald på 11 procent i driftsresultatet var egentlig, hvad der ventede Carlsberg i 2020. Det forudså et konsensusestimat indsamlet af koncernen selv.

Men selv om usikkerheden i Vesteuropa er forøget, har der været godt gang i salget af øl i både Kina og Rusland, og på baggrund af udviklingen i tredje kvartal har Carlsberg nu opjusteret forventningerne til 2020.

Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Carlsberg har overordnet set et fald på 0,8 procent i Vesteuropa samt et minus på 0,4 procent i Asien. Til gengæld har bryggerigiganten fået en fremgang på 12,6 procent i Østeuropa.

Selskabet regner nu med et fald i driftsindtjeningen omkring en midt-encifret procentsats, mens buddet tidligere lød på et fald på en encifret procentsats i den høje ende.

Opjusteringen sker på baggrund af, at det fald i driftsindtjeningen, som Carlsberg havde forventet, ikke ser lige så stort ud, som man først antog.

Topchef Cees 't Hart siger i pressemeddelelsen, at især salget af specialøl og alkoholfri bryg har haft indflydelse på de positive salgstal.

- Vi er tilfredse med vores præstation i tredje kvartal og det faktum, at vi var i stand til at levere mere end to procent volumenvækst, herunder stærke tal for specialøl og alkoholfri bryg, siger han.

I tredje kvartal så Carlsberg mere præcist en volumenvækst på 2,4 procent, mens der i årets første ni måneder samlet set har været et fald på 4,0 procent.

- Vores opjustering af indtjeningen er resultatet af solid eksekvering og vores evne til at tilpasse vores forretning og omkostninger til ændrede markedsforhold, siger Cees 't Hart.

  • ErhvervSjælland

    ErhvervSjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten




Køber du de fleste julegaver i forbindelse med Black Friday?