6. april 2020
Overgaards agrochef, Claudio Pelsen, på kajpladsen i Vordingborg Havn. I baggrunden laster fragtskibet Sider Luck korn til Spanien. Foto: Jens Wollesen
gallery icon

Se billedserie

Overgaards agrochef, Claudio Pelsen, på kajpladsen i Vordingborg Havn. I baggrunden laster fragtskibet Sider Luck korn til Spanien. Foto: Jens Wollesen
Foto: Jens Wollesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kornhandler nyder godt af havneudvidelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kornhandler nyder godt af havneudvidelse
Erhverv - 06. februar 2020 kl. 11:35
Af J.C. Borre Larsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I Vordingborg Havn er rullebånd i fuld gang med at transportere korn ned i lastrummene på M/V Sider Luck.

Fragtskibet lastede 8000 tons korn i Sverige, og nu får det yderligere 17.000 tons om bord, inden turen går videre til endestationen Spanien.

- Sådan en forretning havde ikke været mulig for et halvt år siden, konstaterer en synligt tillfreds Claudio Pelsen, agrochef hos Overgaard.

Det er et moderne gods som med hovedsæde ved Mariager Fjord er ét af Danmarks ældste landbrug. Korn hører til blandt godsets driftsområder, og afdellingen Overgaard Agro har på Sjælland blandt andet kornlagre i Køge, Vordingborg og på Møn.

Derfor glæder Claudio Pelsen sig over, at Vordingborg Havn i de senere år har gennemgået en kæmpe stor udvidelse, hvor blandt andet sejlrenden og havnebassinet er blevet uddybet til 10,4 meter.

- Vordingborg Havn er rykket fra 2. division op i 1. division eller Superligaen, vurderer Claudio Pelsen, der enten befinder sig i Køge, Vordingborg eller ved Mariager Fjord.

Udgravningen af Vordingborg Havn betyder, at 200 meter lange skibe med en lasteevne på 30.000 tons kan lægge til kaj.

- Vi har manglet en havn til de store både på Sydsjælland. Det er et mere korntungt område end Kalundborg, siger Claudio Pelsen.

Han sætter pris på kontakten med folkene bag Vordingborg Havn herunder den nye havnedirektør Jan-Jaap Cramer.

- Vi får en god og hurtig service. Det er ikke altid, at vi får et ja, men vi får et svar. Det kan vi lide, for så er vi ikke fastlåst, påpeger Claudio Pelsen.

Hastig vækst

Ifølge agrochefen har samarbejdet med Vordingborg Havn betydet, at virksomheden har vækstet 50 procent i de seneste tre år. Regnestykket er simpelt for Overgaard. Jo mere korn, der kan fyldes i skibene, desto lavere bliver fragtomkostningerne.

- Det betyder noget, at der kan komme et handy- size-skib ind i Vordingborg Havn. Det kan ikke betale sig kun at fragte 7000 tons korn til Portugal, Spanien eller Nordafrika, mener Claudio Pelsen.

Hos Overgaard forsøger man at mindske CO2-aftrykket ved kun at bevæge kornet én gang - one touch, som man kalder det.

- Vi kører kornet direkte fra landbruget til en båd. På den måde kan vi holde omkostningerne nede i forhold til at give en så konkurrencedygtig pris som overhovedet muligt. Det er dejligt, når økonomi og bæredygtighed går hånd i hånd, siger Claudio Pelsen, der tilføjer, at det dog ikke altid kan lade sig gøre, når det drejer sig om så store skibe som M/V Sider Luck.

- Så kan vi ikke klare os uden vores havnenære lagre, siger han.

  • ErhvervSjælland

    ErhvervSjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten