21. januar 2021
Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kæde med butikker i hele landet: - Vi havde nok ikke regnet med, at banken sagde »Ja«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kæde med butikker i hele landet: - Vi havde nok ikke regnet med, at banken sagde »Ja«
Erhverv - 14. januar 2021 kl. 04:54
Af Marianne Due

Hvis der er en ting, som Morten Bøjland og Claus Andreasen er blevet gode til i de seneste år, så er det at åbne butikker. Siden det første loppesupermarked, Kirppu, åbnede på Frejasvej i Hillerød i august 2014, så er der kommet yderligere 18 søsterbutikker til over hele landet. Flere er på vej og til næste år kan kæden også have bredt sig ud over Danmarks grænser.

arrow Læs også: Tre år, ni butikker og 100 medarbejdere

Visionerne fejler ikke noget, når de to direktører, Morten Bøjland er den administrerende og Claus Andreasen er direktøren med ansvar for de fysiske rammer, fortæller om deres planer for Kirppu. Det hele begyndte for otte år siden, da de to venner diskuterede ideen over en god middag og nogle flasker rødvin.

FAKTA
  • Kirppu Danmark ApS, Herredsvejen 2, Hillerød, butikken ligger på Frejasvej 32, Hillerød
  • Loppesupermarked, der udlejer stande til private og står for salget.
  • En stregkode registrerer salget, og overskuddet udbetales automatisk til sælgeren.
  • Sælgerne kan følge med via app’en »Mit Kirppu - Katjing«.
  • Omsætter over 3 millioner ting og sager hvert år.
  • Stiftet i juni 2014
  • Ejere: Claus Andreasen, Morten Bøjland, Anders Gregers Pedersen, Peter Følbæk Nielsen og Jesper Følbæk Nielsen.
  • 19 butikker over hele landet. I Nordsjælland er der også en Kirppu i Frederikssund og Roskilde.
  • Antal ansatte: 9 ansatte på hovedkontoret i Hillerød og omkring 250 medarbejdere i butikkerne, heraf er de fleste deltidsansatte.
  • Resultat 30.6.20: 1,5 mio. kr.
  • Egenkapital 30.6.20: 2,7 mio. kr.
  • Ideen stammer fra Finland, og kirppu betyder »loppe« på finsk.
  • Kirppu var en af de nordsjællandske virksomheder, der var indstillet til Nordsjællands Erhvervspris 2020.
  • www.kirppu.dk

Det var Morten, der havde lagt mærke til konceptet under sine forretningsrejser til Finland i sit daværende job, og Claus kendte som mangeårig formand for Hillerød Kræmmermarked til forretningen bag at holde styr på stadeholdere, så de syntes begge, det lød som en god ide med et indendørs loppesupermarked, hvor man kan leje sig en mindre stand for kortere eller længere perioder og sælge sine brugte ting og sager.

To år fra ide til første butik

Der skulle dog gå to år, før de var nået så langt, at de kunne åbne den første butik.

- Vi sad begge i gode job med firmabil, bonus og pensionsordninger, og vi havde ikke selv de penge, der skulle til, så vi gik i banken for at tale om det. Når vi ser tilbage, så havde vi måske regnet med, at det blev et »Nej«, men så havde vi prøvet ideen af, fortæller Morten Bøjland.

Men banken, Spar Nord, sagde »Ja«, og så var de to venner i gang som iværksættere. De fandt lokalet på Frejasvej 32 bag ved Netto, og med venner og families hjælp blev de første 160 stande bygget op.

- Et halvt år efter vi havde åbnet den første butik her i Hillerød, så havde vi også den første konkurrent, og snart var der 60-80 konkurrenter over hele landet. Mange tror nok, at det bare handler om at have et lokale, der er stort nok, men der skal mere til end det, siger Morten Bøjland.

Havde begge gode job

I den første tid som iværksættere havde de begge deres fuldtidsjob. Claus Andreasen var på det tidspunkt chef for Politikens Lokalaviser i Sverige og ville gerne hjem til Nordsjælland. Udgangen på den forhandling blev en fratrædelsesaftale med ni måneders løn, og det blev den første finansiering af det indledende arbejde til Kirppu, og snart havde Morten Bøjland også givet slip på sit faste job.

Vision: Kæde af butikker

Lige fra starten havde de to kompagnoner planer om at åbne en kæde af 30-35 butikker i Danmark. Butik nummer to blev åbnet i Ringsted i 2015, og så gik det ellers stærkt.

- 2016 er nok en af milepælene. Der gav vi den virkelig gas og åbnede seks butikker, men vi havde ikke ordentlig styr på det med personalet og ledelsen, så vi lavede et ordentligt hul i jorden og tabte næsten to millioner kroner. Vi byggede en butik op og havde ikke tid til at være der i opstartsfasen, fordi vi var rykket videre for at bygge den næste butik, fortæller Morten Bøjland.

Der er ni ansatte på hovedkontoret i Hillerød og omkring 250 medarbejdere i butikkerne. Foto: Allan Nørregaard

Opgaverne er fordelt

Den læring har de to direktører taget med sig. I starten var de begge inde over alle beslutninger og opgaver, men i dag er der en klar opgave- og ansvarsfordeling. Claus Andreasen er som direktør, den der har ansvaret for de fysiske rammer og for at bygge nye butikker, mens Morten Bøjland er administrerende direktør med blandt andet ansvar for it-systemer. Virksomheden har også ansat Thomas Dahl Christensen som økonomichef, og driftschef er Pernille Seidenfaden, og det tætte ledelsesteam virker.

- Nu er vi blevet meget, meget dygtige til at åbne butikker, konstaterer Morten Bøjland.

- Ja, det tager mig seks dage med seks mand at lave en butik, så afleverer vi den til Morten, som sætter al IT og overvågning op. Det tager fem dage, så skal vi have trænet personalet til driften. Det står Pernille for, og bag det hele styrer Thomas alt det økonomiske, siger Claus Andreasen.

En vigtig del af Kirppus koncept er, at det skal være en oplevelse at komme i butikken. Derfor er der også indrettet lounge, hvor stadeholdere og kunder kan få sig en kop kaffe og en snak. Denne sociale del af butikken har dog været lukket ned under coronaperioden, men det er stadig vigtigt, at de enkelte butikschefer og det øvrige personale, som ofte består af deltidsansatte og ungarbejdere, formår at skabe god stemning og service.

- Det handler om at tage kunderne alvorligt, både dem der lejer standene og dem, der kommer for at købe, siger Morten Bøjland.

- Og punkt 1: Folk skal have deres penge til tiden, supplerer Claus Andreasen om forholdet til loppesælgerne.

Der omsættes over 3 millioner ting og sager hvert år i de 19 Kirppu-butikker landet over. Foto: Allan Nørregaard

Vil ikke have KPI-kultur

Til den del af forretningen, der henvender sig til stadeholderne, er der udviklet en app, hvor sælgerne hele tiden kan følge med i salget. Internt får alle butikschefe rne hver mandag tallene for salget i deres butikker, men for Morten Bøjland og Claus Andreasen er det vigtigt, at det ikke er tallene, men menneskene, der udvikler forretningen.

- Vi prøver at skabe en kultur, hvor man ikke bliver dunket i hovedet. Andre steder styrer man efter en KPI-kultur, men sådan vil vi ikke være, siger Morten Bøjland.

- Vi har højt til loftet her og ordet er også frit, for eksempel når vi mødes med butikscheferne tre gange om året, siger Claus Andreasen.

"Vi har ikke nået hertil, hvis vi bare havde gjort det på vores måde."
Morten Bøjland, adm. direktør Kirppu om at skabe en kultur, hvor der er plads til uenighed.
Uenighed giver udvikling

- Vi havde hverken forstand på detailhandel eller økonomi, da vi gik i gang, så vi har altid været opmærksomme på at ansætte nogen, der er dygtigere end os selv, men det skal samtidig være folk med den rette iværksætterånd, der både tør spørge om hjælp, når de har brug for det og tør sige tingene højt. Uenighed er med til at drive udviklingen, så vi får taget de rigtige beslutninger. Og nogle gange har de jo ret, siger Morten Bøjland med selvironi og smil i stemmen.

- Så vi har lært at ansætte folk hurtigt, men vi har også lært, at vi ikke skal bruge så lang tid på at se tiden an, for at få det til at fungere, så hvis det ikke er de rigtig folk, vi har fået ansat, så afslutter vi det, siger Morten Bøjland.

- Jeg kommer, hver gang jeg er i Hillerød. Der er så mange gamle ting, og jeg elsker gamle sager. Denne gang har jeg fundet noget til juletræet, blandt andet nogle gamle glaskugler, fortæller Aga Haque fra Hørsholm, som vi mødte i Kirppu lige op til jul. Foto: Allan Nørregaard

Særlig teamspirit

Men lige nu er de to virksomhedsstiftere stolte af deres folk og deres team. Butikscheferne har et helt særligt sammenhold både virtuelt og i virkeligheden. Morten Bøjland roser driftschef Pernille Seidenfaden for at skabe den helt særlige teamspirit, som opleves i firmaet. Den bygges op ved at besøge alle butikker hver 14. dag og selv gå foran ved at være med til at løse de forskellige opgaver i butikkerne.

- I sommerferien, da vi jo ikke kunne rejse så mange steder hen, så rejste butiks­cheferne rundt og besøgte hinandens butikker. De brugte deres sommerferie og deres fritid på at besøge hinanden. Det blev jeg sgu lidt rørt over, siger Claus Andreasen.

Der skal udvides

I 2020 er der på trods af corona åbnet seks nye butikker, og næste skridt i Kirppus udvikling er stadig at udvide med flere butikker, men virksomhedens organisation skal også udvides med lokale distrikschefer. Måske bliver 2021 også året, hvor Kirppu udvider til udlandet og så skal en del af de eksisterende butikker renoveres. Det gælder blandt andet den første butik i Hillerød, der skal udvides med 600 kvadratmeter, så den samlet bliver på 1500 kvadratmeter.

- Hovedparten af de penge vi tjener, bliver geninvesteret i virksomheden, så vi bliver ikke forgyldt. Det gør vi måske en dag, men lige nu fokuserer vi på virksomheden, siger Morten Bøjland.

- Og hvis ikke vi bliver forgyldt, så har vi haft det sjovt imens, siger Claus Andreasen.

Kirppus første butik på Frejasvej i Hillerød skal udvides med 600 kvadratmeter, så den samlet bliver på 1500 kvadratmeter. Foto: Allan Nørregaard

arrow Kirppu breder sig igen på landkortet
23. marts 2016 kl. 07:00 Opdateret: kl. 02:53
arrow Loppemarked med voldsomt vokseværk
13. august 2015 kl. 11:30 Opdateret: kl. 03:01
arrow Loppe-supermarkedet Kirppu udvider
18. oktober 2014 kl. 08:00 Opdateret: kl. 03:12

  • ErhvervSjælland

    ErhvervSjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland




Er det en god idé at indføre bøde eller straf, hvis man ikke vil gå i isolation efter en udlandsrejse?