1. april 2020
Stena Recycling genvinder og forædler skrot af enhver karat.
gallery icon

Se billedserie

Stena Recycling genvinder og forædler skrot af enhver karat.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Her forædles skrottet og sikres et nyt liv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Her forædles skrottet og sikres et nyt liv

Stena Recycling i Slagelse fungerer akkurat som sine søsterfilialer og arbejder med genvinding af alt fra returpapir, pap, jern, metal og miljøfarligt affald til elektronikaffald.

Opdateret 29. januar 2020 kl. 10:26
Erhverv - 29. januar 2020 kl. 10:24
Af Carsten Lysdal / Foto: Anders Ole Olsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Bunker af biler, jernrester og elektronikskrot en masse fra privaten.

Stena Recyclings filial på Kalundborgvej i Slagelse bugner af skrot og er måske en lettere ukendt adresse for mange. Ikke desto mindre vil den være et givtigt bekendtskab for såvel private forbrugere som erhvervsdrivende , idet du her kan få penge for det skrot, du måtte ligge inde med, og som måske alligevel vil lande på en genbrugsplads.

- Servere, harddiske, print og forskellige dimser, der kan deles i måske aluminium og rustfrit stål. Jægeres aflagte messingpatroner, jern, metal, kabler fra huse og meget andet, nævner filialchef Kenneth Vang Frandsen i flæng, når han skal give et nogenlunde svar på, hvad det er, Stena Recycling arbejder med.

Det er dog kun, når de knap 2000 årlige ton, som hr. og fru Danmark står for, tages med i ligningen. Det meste afregnes desuden med knap 50 øre pr. kilo, som pt. er dagsprisen for jernskrot under betegnelsen »format«.

Hober sig op

Pladsen på Kalundborgvej mættes nemlig også af så meget andet. Alt fra tonstunge H-jern til beskidte fælge, hvis rengøring selvfølgelig indgår i beregningen af de penge, som forbrugere skal have med sig fra pladsen, når de kører derfra. Det vil sige forskellen på, om aluminiumsfælgene er renset for afbalanceringsklodser, plast og ventiler.

- Vi tager imod alt, vi kan tjene penge på. Vi arbejder også med mange omkostninger for opbearbejdning, forædling og så videre, og jo tættere vi kan komme på færdigjern og metaller, som er klar til smelteværkerne og den videre forarbejdning, jo bedre. Det skal kunderne også have noget ud af, og i den sidste ende handler det om godt købmandskab med kunderne i fokus, siger filialchefen, som dagligt har mange særligt erhvervs- drivende en tur på den blå brovægt midt på pladsen.

Her måles og vejes du, når du kommer ind, og vejes og måles, når du har tippet skrottet af traileren.

Bliver til nyt

Stena Recycling er en del af svenske Stena Metall med hovedsæde i Göteborg og finder sin rod på et lille kontor, hvor 23-årige Sten Allan Olsson i 1939 satte sig for bordenden.

Herfra handlede han med jern- og metalskrot, tekstilaffald og rågummi. Produkter, som det meste af verden så som affald, men som svenskeren, der lagde kimen til det, Stena-koncernen er blevet til i dag, så en forretning i.

Og faktisk er det stadigvæk en god forretning. For virksomheden, forbrugerne og miljøet, idet jordens måske begrænsede ressourcer nu genbruges i videst muligt omfang.

Noget, siger filialchefen i Slagelse, kan sågar genbruges direkte.

- Der er mange forskelle. Når der kommer færdigjern ind - for eksempel fra broer og restproduktion fra den præfabrikerende industri - så har vi jo med noget at gøre, som vi ikke skal gøre noget som helst ved. Her er prisen så også en anden, og faktisk kan det lastes på et skib direkte. Anderledes er det med for eksempel biler, beskriver Kenneth Vang Frandsen, som mener, at der efterhånden er mere plastik end stål og jern i sådan en karet.

- Noget sælges videre med det samme. Andet andet ryger i vores »shredder« i Roskilde, hvor det hakkes i stumper og stykker og sælges videre i smådele, herunder forskellige fraktioner, siger filialchefen, der som skrevet tidligere tager imod mere og mere elektronikaffald.

- Vi skal ikke oparbejde det så meget, men hvis det ligger og lyser os lige op i ansigtet, så skal det selvfølgelig forædles, påpeger han med henvisning til, at der af og til også kommer affald ind på pladsen, der kategoriseres som »farligt« og derfor afvises.

- Nej til gasflasker. De giver et drøn i anlægget, hvis de kommer med der. Det er farligt affald ligesom for eksempel hydraulikslanger. De er jo fyldt med olie, siger han.

Senere sendes det videre til eksempelvis jernstøberierne Valdemar Birn i Holstebro og Tasso i Odense. En proces, der i dag gør, at hele Stena Metall genvinder og forædler seks millioner ton affald og udtjente produkter samt forsyner sine kunder med nødvendige råvarer, stålprodukter og marine- brændsler.

  • ErhvervSjælland

    ErhvervSjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten