27. februar 2020
Et køkken-ur, udformet som en tomat, står som udgangspunkt for tidsstyringssystemet "Pomodoro Teknikken"
gallery icon

Se billedserie

Et køkken-ur, udformet som en tomat, står som udgangspunkt for tidsstyringssystemet "Pomodoro Teknikken"
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: GUIDE: Styr din tid med Pomodoro teknikken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

GUIDE: Styr din tid med Pomodoro teknikken
Erhverv - 23. januar 2020 kl. 01:00
Af Joe Kniesek
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Pomodoro teknikken er udviklet af italiensk fødte Frederico Cirillo. Han opfandt metoden mens han studerede, hvor han styrede studietiden ved hjælp af et køkkenur, der er udformet som en tomat, på italiensk “pomodoro”.

Ifølge ophavsmanden hjælper teknikken med at vinde kampen mod uret, når der skal færdiggøres projekter eller skal læres nyt. I sidste insats er teknikken med til at undgå stress.

Teknikken består af fire trin:

Trin 1: Vælg opgaven du gerne vil arbejde med.

Det betyder ikke så meget om det et lille eller stort projekt. Skriv det gerne ned.
Gerne del opgaven ind i mindre dele, som du fokuserer på.


Trin 2: Sæt dit køkken-ur til 25 minutter

Køkkenuret kan med fordel erstattes af en app eller website med Pomodoro/Tomat-timeren.
Eller sæt en alarm på din telefon.

Nu handler det om at arbejde i 25 minutter fokuseret på denne ene opgave man har udvalgt. Man lader sig ikke forstyrre, hverken af angående mail, telefonopkald eller ønske om en kop varm kaffe. Ingen multitasking.
Dukker der sidetanker op, skriv det ned og fortsat med opgaven.

Køkken-uret behøver ikke at være udformet som en tomat, men det skader heller ikke, hvis det er.


Trin 3: Fem minutters pause

Når køkkenuret (app osv.) ringer og de 25 minutter er gået, så hold en fem minutters pause. Husk at sætte evtentuelt et hak under opgaven. Det betyder ikke at hele opgaven er klaret, men bruges til at dokumentere overfor dig selv at man har klaret 25 minutter uden forstyrrelser.

Pausen kan bruges til at slappe af, hente kaffe, gå en tur, stræk ud. Fokus er at få hjernen til at slappe helt af.

Efter pausen - start igen ved trin 2


Trin 4: Lang pause efter fire omgange "pomodoro"

Når du gennemført fire omgang a 25 minutter - fire pomodoros - så tag en længere pause 20-30 minutter. Spis mad, stræk ud eller læs en bog.
Derefter starter man på en ny cyklus.

Har man fået teknikken under huden, kan man begynde med at ændre på forskellige elementer. En pomodoro-session kan vare kortere eller længere end de angivne 25-minutter. Det er op til en selv. Vigtigst er, at man bruger tiden, så fokuseret og uforstyrret som muligt.

Pomodoro-teknikken er et udgangspunkt for at strukturere arbejdsdagen og opgaverne. Efter noget tid har man tilpasset de ovennævnte fire trin til sine egne behov og mentalitet.

Links:

https://francescocirillo.com/pages/pomodoro-technique Flere informationer fra manden bag, mulighed for købe online-træning, bøger og så videre.
https://tomato-timer.com/ Simpelt men effektiv tomato-timer, der kan sende alarm (notifikation og lyd). Mulighed for at indstille længde af pauserne.

Apps:

Pomodoro Timer (Google Play) eller Awesome Pomodoro Simple Timer (Apple AppStore)


  • ErhvervSjælland

    ErhvervSjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten