HK handel har opstillet råd til, hvordan ansatte bedst håndtere kunder, der ikke vil følge retningslinjerne.
HK Handel, fagforeningen for butiks-, kontor- og lageransatte, kommer mandag med råd til, hvordan frontpersonalet i butikker bedst takler kunder, der ikke overholder krav og opfordringer om mundbind, afstand og håndsprit.
Fagforeningen har opstillet følgende råd til butikspersonalet:
- Vær tydelig i kommunikationen om, hvilke regler der gælder for skiltning i butikken, antal kunder og adgang til håndsprit.
- Hav en fælles viden om, hvordan I håndterer myndighedernes retningslinjer: hvilke krav der stilles til både kunderne og butikken, og hvem der er undtaget for kravene.
- Aftal, hvad I gør, hvis man har svært ved situationen og ved at håndtere en konflikt - det kan i nogle tilfælde fungere bedst, hvis man tilkalder en kollega til at hjælpe, før konflikten opstår.
- Del jeres oplevelser: konflikthåndtering skal sættes på dagsordenen. Tal åbent om jeres oplevelser med konflikter, og om hvordan I takler dem eller kan takle dem bedre.
- Anerkend, at konflikter ikke altid kan løses. Tal om, hvordan I kan støtte hinanden i selve konflikten og bagefter.
- Kontakt politiet, hvis kunden ikke forlader butikken.
Kilder: HK Handel.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her