Finanstilsynet kritiserer Danske Bank i sag om opkrævning af gæld og giver påbud. Læs om dem her.
Danske Bank har fået fire påbud af Finanstilsynet, der skal sikre, at banken i fremtiden agerer bedre over sine kunder, hvis der bliver begået fejl.
Påbuddene er en udløber af en sag, hvor banken gennem en årrække har opkrævet for mange penge fra kunder, der havde gæld i banken.
Læs de fire påbud her:
1. Danske Bank skal stoppe inddrivelsen af gæld fra alle kunder i inkassoafdelingen - undtagen fra de kunder, hvor der er en ubetydelig risiko for, at gælden er fejlbehæftet.
Alle kunder skal dog have mulighed for at standse indbetalingen, og det skal ske uden ekstraomkostninger for kunderne.
2. Alle berørte Danske Bank-kunder skal informeres individuelt.
3. Banken skal fremadrettet sikre, at banken straks stopper med at opkræve penge, den ikke har ret til, når banken konstaterer en fejl.
4. I fremtiden skal Danske Bank sikre, at kunderne straks bliver informeret individuelt, hvis banken mener, at kunderne kan være berørt af fejl.
Kilde: Finanstilsynet.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her