12. juli 2020
Ifølge Christiane Vejlø skyldes det høje dataforbrug, at skærmene har fyldt mere under coronakrisen, hvor danskerene har været hjemme. (Arkivfoto)
Ifølge Christiane Vejlø skyldes det høje dataforbrug, at skærmene har fyldt mere under coronakrisen, hvor danskerene har været hjemme. (Arkivfoto)
Foto: Yves Herman/Reuters
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Dataforbruget er vokset kraftigt under coronakrisen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dataforbruget er vokset kraftigt under coronakrisen

Flere fagfolk mener, at danskernes dataforbrug ikke vil falde tilbage til niveauet fra før coronakrisen.

Erhverv - 12. juni 2020 kl. 05:00
Af Ritzau
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Under coronakrisen har danskerne brugt data på livet løs.

Og selv om samfundet er begyndt at åbne op, tyder det på, at dataforbruget vil forblive højt og ikke falde tilbage til niveauet før coronakrisen.

Det viser en analyse af privatkunders netværkstrafik fra teleselskabet 3.

Fra marts til maj har dataforbruget i 3s netværk været omkring 60 procent højere end sidste forår.

Til sammenligning vokser dataforbruget normalt med omkring 40 procent om året.

Hen over pinsen kunne teleselskabet måle, at dataforbruget i Aarhus, Odense, København og Aalborg steg med 75 procent sammenlignet med sidste pinse.

Og derfor vil dataforbruget ikke vil falde med det samme, mener Kim Christiansen, netværksdirektør ved 3.

- Tværtimod ser dataforbruget ud til at være landet på et nyt "plateau", der ligger markant højere end før krisen.

- Og med de høje tal for pinsen tyder intet på, at vi er på vej tilbage til normalen, siger Kim Christiansen.

Christiane Vejlø, digital analytiker ved Elektronista Media, er enig i, at danskernes dataforbrug ikke vil blive som før coronakrisen.

- Jeg tror vi har set en ændring i vores vaner, som sagtens kan betyde, at vi kommer til at bruge vores skærme mere og længere, end vi tidligere har gjort.

- I det hele taget har skærme bare fyldt mere i den her tid, hvor vi har gået derhjemme. Både i forhold til arbejde og til underholdning i fritiden, siger Christiane Vejlø.

Hun fremhæver eksempler som fredagsbarer, fødselsdagsselskaber og møder med vennerne, som er blevet udført over skærmen, og derved har øget dataforbruget under coronakrisen.

Derudover har brugen af streamingtjenester, podcasts og lydbøger bidraget til et øget dataforbrug.

  • ErhvervSjælland

    ErhvervSjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten




Sommerpakken giver 50% rabat på entré til mange oplevelser som f.eks. museer. Benytter du dig af de gode tilbud ?