21. oktober 2020
Dansk Industris 2030-plan, "Danmark tilbage til fremtiden", har bagtæppe af den situation, som verden befinder sig i med coronavirus, og administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen har været bekymret for, om det overhovedet var muligt at lave en plan. (Arkivfoto)
Dansk Industris 2030-plan, "Danmark tilbage til fremtiden", har bagtæppe af den situation, som verden befinder sig i med coronavirus, og administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen har været bekymret for, om det overhovedet var muligt at lave en plan. (Arkivfoto)
Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: CO2-afgift indgår som del af ambitiøs DI-plan for 2030

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

CO2-afgift indgår som del af ambitiøs DI-plan for 2030

Med stor 2030-plan giver Dansk Industri 188 forslag til at nå klimamål og skabe flere job og mere velfærd.

Erhverv - 27. september 2020 kl. 23:26
Af Ritzau

Dansk Industri (DI) har udformet en omfattende 2030-plan med 188 konkrete forslag.

De skal vise vejen mod indfrielse af den politiske ambition om at reducere Danmarks CO2-udledning med 70 procent.

Samtidig er det en plan for at skabe 110.000 private job og løfte den danske velstand med 100 milliarder kroner frem mod 2030.

Men det kræver et opgør med den klassiske tankegang, siger Dansk Industris administrerende direktør, Lars Sandahl Sørensen.

- Det er muligt at nå vores store klimaambitioner og også have et velstående samfund på tværs af indkomstgrupper.

- Der er et forandringskrav i verden, som den ser ud nu. Og hvis vi vil nå store mål, så kræver det også kompromisser, siger han.

De 188 forslag berører mange forskellige områder af samfundet.

Det gælder eksempelvis reduktion af CO2-udledning, arbejdsmarkedet efter coronakrisen samt effektiv drift af den offentlige sektor.

DI peger blandt meget andet på en CO2-afgift som et redskab til grøn omstilling, og det er nye toner fra Lars Sandahl Sørensen.

- Det er uhyre komplekst, og jeg har talt imod at tro, at det er et hurtigt quick fix.

- Men det kræver store og små tiltag at nå vores ambition, og der er en klogt integreret CO2-afgift ét vigtigt redskab ud af adskillige andre, forklarer han.

Blandt de 188 forslag er et øget arbejdsudbud på 75.000 fuldtidspersoner samt et nyt SU-system, som skal understøtte incitamenter til at vælge uddannelser med gode jobmuligheder.

Med planen lægger DI op til at bruge 33 milliarder kroner på offentlig velfærd, mens 25 milliarder kroner skal bruges på virksomheders konkurrenceevne.

Omvendt ønsker DI blandt andet at finde 21 milliarder kroner gennem arbejdsmarkedsreformer. Ét forslag lyder, at unge skal kunne visiteres jobparate.

Planen er ikke en bestillingsliste, ej heller blot et idékatalog, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Det er en plan, der konkret viser en vej. Det er ikke sikkert, at alle forslag får fuld opbakning, men mange vil, tror jeg.

- Så må man finde alternativer til dem, man ikke vil have, for forandringer skal vi se, hvis vi vil nå vores meget ambitiøse mål, lyder det.

  • ErhvervSjælland

    ErhvervSjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten




Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?