22. januar 2019
Torben Stevold områdedirektør i Danske Bank ærgrer sig grusomt over hvidvask sagen i banken. Den har sat en grim plet på banken, som det vil tage lang tid at vaske af. Foto: Kim Rasmussen
gallery icon

Se billedserie

Torben Stevold områdedirektør i Danske Bank ærgrer sig grusomt over hvidvask sagen i banken. Den har sat en grim plet på banken, som det vil tage lang tid at vaske af. Foto: Kim Rasmussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Banken skal være hvidere end hvid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Banken skal være hvidere end hvid
Erhverv - 13. december 2018 kl. 05:47
Af Anders Spanggaard
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Torben Stevold ærgrer sig grusomt over, at sagen om hvidvask for milliarder af kroner i Danske Banks filial i Estland har ramt banken som en flodbølge. Han er områdedirektør for Danske Banks privatkunder på Sjælland, øerne og Bornholm og mærker derfor konsekvenserne af sagen i sit daglige arbejde.

- Kunderne er vrede, og bankens ansatte er ramt på deres stolthed og integritet. Mine kollegaer og jeg ønsker ikke, at Danske Bank skal være en virksomhed, der bliver forbundet med fup og svindel. Vi forsøger virkelig at drive bank med hjerne og hjerte. Derfor er denne sag mega ærgerlig, men samtidig er det en lærestreg. Set i bakspejlet har vi skuffet og på ingen måde levet op til vores ansvar i Estland, siger Torben Stevold.

ErhvervsAvisen Sjælland møder ham på kontoret i bankens domicil på Stændertorvet midt i Roskilde. Udsigten over torvet, hvor torvehandelen denne onsdag er i fuld gang, og hvor Roskilde Domkirke troner i baggrunden, er bestemt imponerende. Men ellers er der ikke noget særligt beværkelsesværdigt over kontoret, hvis man tænker på luksus. Kontoret bærer nærmere præg af, at her bor en mand, der arbejder seriøst med tingene. Et skrivebord, et mødebord og et par malerier på væggene, er det, der møder en, når man træder ind. Her ingen luksus, der kan lede tanken hen på ødselhed og stort forbrug af penge.

- Vi bestræber os på at være ordentlige både overfor kunderne og det øvrige samfund. Det, der er sket i banken i Estland, er beklageligt og helt uacceptabelt. Derfor er jeg også så ærgerlig over denne sag.

Områdedirektøren mener, at det er en selvfølge, at Danske Bank i sin bankvirksomhed nu skal gøre alt, hvad den kan, så banken fremstår hvidere end hvid.

- Det forventer samfundet og kunderne ganske enkelt af os. Vi kan desværre ikke garantere, at mistænkelige transaktioner ikke kan finde sted. Men vi gør hver dag, hvad vi kan, for at gøre det så svært som muligt at misbruge Danske Bank til finansiel kriminalitet, herunder hvidvask, og det har aldrig været sværere. I min optik er det ikke noget problem, at banken fremover skal være snehvid i handling og gerninger. Det er en simpel nødvendighed efter det, der er sket. For de ansatte, inklusive mig selv, venter der hårdt arbejde med igen at gøre os fortjent til kundernes og samfundets tillid. Det er ikke noget, vi kan snakke os ud af, pointerer områdedirektør Torben Stevold.

Han erkender, at hvidvasksagen vil klæbe til Danske Bank i meget lang tid. Og ifølge direktøren er det ikke kun Danske Bank, der er ramt. Sagen smitter af på hele banksektoren. Men der er ikke andet at gøre, end at smøge ærmerne op og gå i gang med at sikre, at vi aldrig kommer i en lignende situation igen.

  • ErhvervsAvisen Sjælland

    ErhvervsAvisen Sjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland

  • Erhverv Vestegnen & Sydkysten

    Erhverv Vestegnen & Sydkysten