25. september 2021
Adidas er en af de største sportsproducenter i verden med butikker i en lang række lande. (Arkivfoto)
Adidas er en af de største sportsproducenter i verden med butikker i en lang række lande. (Arkivfoto)
Foto: Thomas Peter/Reuters
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Adidas vender minus til plus med større salg i Europa og USA

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Adidas vender minus til plus med større salg i Europa og USA

Tyske Adidas har vendt et underskud i andet kvartal sidste år til et overskud i samme kvartal i år.

Erhverv - 05. august 2021 kl. 08:35
Af Ritzau

Et stigende salg af sportsudstyr i Europa og USA er med til at give stor vækst i tyske Adidas.

Det viser halvårsregnskabet fra producenten, der blandt andet laver udstyr til idrætsgrene som fodbold og tennis.

I perioden fra april til juni, som dækker over Adidas' andet kvartal, er der solgt for 37,8 milliarder kroner. Det er en vækst på 52 procent i forhold til året før.

Det større salg har været med til at vende sidste års underskud til et overskud i år, da der er tjent 3 milliarder kroner.

Til sammenligning blev der i andet kvartal sidste år tabt 2,4 milliarder kroner. Det hang sammen med coronapandemien, der lukkede ned for såvel butikker som sportsbegivenheder.

Siden er meget genåbnet, og det er kommet Adidas til gode.

- Sporten er igen kommet i centrum denne sommer, hvor vi har leveret et meget succesfuldt kvartal, siger danske Kasper Rørsted, der er administrerende direktør i Adidas.

- Drevet af styrken af vores brand og en bedre end ventet efterspørgsel på vores produkter har vi set en acceleration i både top- og bundlinjen, siger han i en skriftlig kommentar.

På salgssiden er Adidas' største marked den såkaldte EMEA-region. Den dækker over Europa, Mellemøsten og Afrika. I EMEA-regionen alene er der i andet kvartal solgt for 14,2 milliarder kroner.

I det næststørste marked, USA, er der i samme periode solgt for 9,3 milliarder kroner.

For begge markeders vedkommende har der været tale om stor salgsfremgang i forhold til andet kvartal sidste år.

- Salget i vores strategiske vækstmarkeder EMEA og USA er næsten fordoblet.

- Omsætningen i vores nøglekategorier fodbold og "outdoor" voksede endda med næsten trecifrede vækstrater, siger Kasper Rørsted.

Som følge af udviklingen i andet kvartal og udsigterne for resten af året har Adidas ændret sine salgsforventninger for hele 2021 i en positiv retning.

Nu ventes omsætningen at vokse med op mod 20 procent. Tidligere var der ventet en lidt lavere vækst.

  • ErhvervSjælland

    ErhvervSjælland

  • Erhverv Nordsjælland

    Erhverv Nordsjælland




Stemmer du til kommunalvalget i år?