24. november 2020
Vivi Iversen og elever i 4. klasse på Ganløse Skole kigger på de melorme, der senere skal indgå i et måltid. Pressefoto
Vivi Iversen og elever i 4. klasse på Ganløse Skole kigger på de melorme, der senere skal indgå i et måltid. Pressefoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Spis en melorm og dyrk urter i en mørk kælder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Spis en melorm og dyrk urter i en mørk kælder

Elever på Ganløse Skole arbejder med FN's Verdensmål

Egedal - 17. november 2020 kl. 07:00

En del af eleverne i 4. til 8. klasse på Ganløse Skole fokuserer i øjeblikket på CO2-reduktion og opfyldelsen af FN's 17 Verdensmål.

Skolen er nemlig en af fire skoler i Danmark, der er med i det EU-finansierede projekt 'Sense, Science @ the Magic of Food'. Målet er, at flere elever skal vælge de naturfaglige uddannelser, når de oplever, hvad de kan bruges til.

Eleverne har sammen med deres lærere i blandt andet natur og teknik og i madkundskab fundet de projekter, som de vil arbejde med.

Det er projekter, der kan mindske udledningen af CO2 blandt andet ved at ændre spisevaner, fordi produktionen af en rød bøf udleder mere CO2 end produktion af grøntsager.

Mad-modighed testes

Desuden arbejdes med ændrede indkøbsvaner, fordi fly-, båd- og biltransport udleder meget CO2.

Når der nu alligevel skal ændres spisevaner, så er lejligheden der også til at teste elevernes madmodighed.

I 4. klasse arbejder eleverne således med spiselige melorme og vandmænd, som de selv kommer til at smage.

Gang i melormefarmen

Eleverne har selv lavet en melormefarm, hvor de kan følge, hvor hurtigt melormene får spist et æble. Senere skal de bage æbleboller og lave mad med melorme.

I 6. klasse arbejder eleverne med bæredygtighed i faget madkundskab, hvor de tager ud i naturens spisekammer og finder madvarer, som de undersøger og benytter i madkundskab.

I 7. klasse arbejder eleverne med et måltids CO2-aftryk, hvor de undersøger energiforbruget i både dyrkningsprocessen og tilberedningsprocessen.

Dyrker grønt uden jord

Og i 8. klasse arbejder eleverne med produktion af grønt og krydderurter, der dyrkes i reoler uden jord, men med vand og næring. Den vertikale vækst kræver mindre plads end traditionel dyrkning.

EU-projektet afsluttes på skolerne i et stort, virtuelt fællesarrangement fredag 27. og lørdag 28. november. jesl

Køber du de fleste julegaver i forbindelse med Black Friday?