13. august 2020
Ballerups borgmester Jesper Würtzen(t.v.)  og Egedals borgmester Karsten Søndergaard klippede lørdag en grøn snor på en af de otte nye klimavenlige elbusser, der skal køre på tre ruter i de to kommuner. Foto: Bo Helsted
gallery icon

Se billedserie

Ballerups borgmester Jesper Würtzen(t.v.) og Egedals borgmester Karsten Søndergaard klippede lørdag en grøn snor på en af de otte nye klimavenlige elbusser, der skal køre på tre ruter i de to kommuner. Foto: Bo Helsted
Foto: Bo Helsted / kuririn.dk
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nu kører støjsvage elbusser på tre ruter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nu kører støjsvage elbusser på tre ruter
Opdateret 09. december 2019 kl. 14:27
Egedal - 09. december 2019 kl. 14:20
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Søndag indsatte Movia støjsvage og klimavenlig otte el-busser i stedet for gamle dieselbusser på ruterne 147, 156 og 157 i Egedal og Ballerup kommuner, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Det betyder, at busserne på de tre buslinjer fremover hverken udleder CO2 eller sundhedsskadelige partikler, når de kører på vejene. Desuden larmer de mindre.

Det klimavenlige tiltag blev markeret i lørdags, hvor Egedals borgmester Karsten Søndergaard (V) og hans borgmesterkollega i Ballerup, Jesper Würtzen (S), klippede en grøn snor over til Egedal Kommunes første el-bus ved en event på Ballerup Station.

Herefter kørte politikere og Movias administrerende direktør Dorthe Nøhr Pedersen ud på en prøvetur med linje 147 til Smørumnedre, ligesom en journalist fra TV-Avisen var med på turen til et indslag om den nye klimalov og el-busserne.

Undervejs benyttede formand for Egedals Teknik-og miljøudvalg Bo Vesth (V) sig af den støvsvage buskørsel til at holde tale i bussen, hvor han fortalte, at kommunen i mange år har arbejdet på at reducere CO2-udledningen.

- Det er kommunens ambition at bidrage til de nationale og internationale klimamål, blandt andet ved at vise, hvordan det kan ske i hverdagen, i fællesskab med kommunens borgere, fortalte Bo Vesth.

Egedal Kommune har ifølge Bo Vesth indfriet sit mål om at reducere den samlede CO2-belastning indenfor kommunegrænsen med 7 procent i årene 2007-2020, og målet forventes at ende med en reduktion på 30 procent i 2020, ligesom der i den nye strategiske Klima- og Energiplan arbejdes med en reduktion på 50 procent i 2030.

En stor del af reduktionerne kommer ved, at kommunen og borgere finder nye veje til at sænke el- og varmeforbruget, for eksempel ved at isolere husene og vælge energibesparende apparater i hjem og institutioner.

Både Smørum og Egedal Fjernvarme har fået store solvarmearealer, og Smørum og Slagslunde er på vej med store varmepumper, så det nu kun er i de allermest belastede tidsrum, at der skal benyttes naturgas i fremtiden.

Kommunerne i hovedstadsområdet arbejder på at gøre varme- og elsektoren fossilfri i 2035, men det er ikke muligt at nå 70 procents reduktion i Egedal, hvis ikke transportsektoren også inddrages, fortalte formanden for Teknik- og miljøudvalget.

- Nu er det så den kollektive trafik, der får et løft med kommunens første elbus. Og det er et vigtigt skridt ad den grønne vej. Men vi skal fortsat have fokus på de sunde valg: Vi skal blive bedre til at vælge cyklen, gå lidt oftere. Vi skal også blive bedre til køre sammen eller vælge offentlig transport. På den måde kan vi alle være med til at sænke CO2-udledningen, sagde Bo Vesth.

Elbusserne kører tilsammen 547.000 kilometer om året. Der er cirka 850.000 passagerer årligt på de tre buslinjer tilsammen.

Ballerup og Egedal Kommune er med i det hidtil største rykind af elbusser i Danmark. I april 2019 satte Movia sammen med Roskilde Kommune 20 elbusser på alle byens buslinjer. Samme dag som Ballerup og Egedal Kommune indsatte elbusser, indsatte også København og Frederiksberg kommuner 48 elbusser på linje 2A og 18. Derved kommer 76 elbusser på gaden i Movias område i 2019.

Dansk Folkeparti vil stoppe forhøjelse af pensionsalder ved 70 år. Er det en god idé?