2. august 2021
Inge Kiilerich bruger mange veje til at knække læsekoden. For eksempel at stave ord på gulvtæppetastaturet. Foto: Allan Nørregaard
gallery icon

Se billedserie

Inge Kiilerich bruger mange veje til at knække læsekoden. For eksempel at stave ord på gulvtæppetastaturet. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hos Inge kan alle lære at læse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Hos Inge kan alle lære at læse
Egedal - 23. juli 2020 kl. 05:59
Af Annemette Ross Jensen

Og udtales: ov, det udtales: de, og de udtales: di. Dansk er fyldt med drilleord, der kan gøre det svært at knække læsekoden, men Inge Kiilerich fra Ledøje vil gerne hjælpe så mange, hun kan.

- Jo flere man kan hjælpe og jo flere, der kan få lagt bunden og komme videre, jo bedre, siger hun.

Lige siden hun som 16-årig på Lolland arbejdede med beboere på det, der dengang hed et alderdomshjem, har hun vidst, at hun skulle arbejde med mennesker.

Så først læste hun til sygehjælper og arbejdede som det i en årrække, men da hun begyndte at tvivle på, at hun kunne blive ved med at holde til de skiftende vagter, begyndte hun at læse til pædagog og kom i praktik i en børnehaveklasse.

- Jeg kunne bare mærke, at det var lige mig, siger Inge Kiilerich. Som færdiguddannet søgte hun og fik job i børnehaveklassen på Pilehaveskolen i Vallensbæk. Der var hun i 25 år, og undervejs blev pædagoguddannelsen suppleret med blandt andet en cand.pæd. i Pædagogisk Psykologi, Pædagogisk Diplomuddannelse i psykologi og en uddannelse i Dansk som andet sprog.

Inge fik erfaring som både børnehaveklasseleder, koordinator i indskolingen, sprogressource og underviser i dansk som andet sprog.

Billede

Inge elsker at arbejde med børn og mennesker.
Foto: Allan Nørregaard


Læsning trin for trin

I 2009 blev hun certificeret underviser i læsesystemet Alkalær. Der lærte hun at bygge læseundervisningen op trin for trin via Alkalærs læsetrappe, og så de aha-oplevelser, den kan give.

- Børnene elsker den trappe. De kan sidde og kigge på den og se, hvor langt er jeg nu. Det er synligt for dem, hvor de er, og det gør ikke noget at gå ned ad trappen igen, hvis der er noget, der driller, siger Inge Kiilerich, der godt kan lide den måde, Alkalær går i dybden med læsningen.

Så for 11 år siden startede hun sit eget firma med privatundervisning i læsning.

- Jeg synes, der var for mange, der ikke lærte at læse, begrunder hun, og da hun var vant til at varetage flere job på en gang og trivedes med det, var der overskud til mere.

- Jeg havde bare mere at give af, forklarer hun.

Firmaet hedder Samlær, fordi det handler om at lære sammen, så forældrene er altid med i undervisningen.

- Det er et fælles projekt at lære at læse. Børnene har brug for, at nogen hjælper dem og tror på dem, og ved, hvad der driller dem, siger Inge Kiilerich.

Hun starter altid med at give en gratis prøvetime i undervisningslokalet i den private bolig i Ledøje, hvor hun har boet i 30 år.

Hvis eleverne så vil fortsætte, er undervisningen bygget op i moduler med 10 lektioner pr. modul - typisk én gang om ugen.

Succes giver lyst til mere

Inge underviser alle som ikke har fået lært at læse - både børn og voksne. Hun underviser også gerne udlændinge i dansk som andet sprog, og hvis en virksomhed har flere ansatte med læsevanskeligheder, tager hun også gerne ud og laver hold.

Hver lektion er på 45 minutter, og selv om det handler om at lære det, der føles svært, så lægger Inge vægt på, at timen også skal give succesoplevelser. Det kan være i et vendespil, hvor sætninger parres med billeder, eller med »tryllemaskinen«, hvor julemanden siger Ho og tyveknægten siger Hæ.

- Vi prøver rigtig mange forskellige veje, siger Inge, der lægger vægt på genkendelighed og tryghed, samtidig med at det skal være sjovt at lære.

- Det er vigtigt at de er glade og trygge ved det. Det er enormt usikkerhedsskabende at sidde og hele tiden føle, at man ikke kan. Der skal være en succesoplevelse hver dag. De skal gå glade hjem og tænke: Det her er jeg god til, fastslår hun.

Formålet med Alkalær-metoden er primært at hjælpe med at bryde læsekoden. Det kan tage fra fire en halv måned til halvandet år, men typisk har Inge sine elever i syv måneder, og det er ikke alle, der gennemgår alle modulerne.

- Langt de fleste behøver ikke flere end to, så er de selvkørende, siger hun. Så det er ikke alle, der når toppen af trappen, før de bliver sendt videre ud i livet med deres nyvundne læsefærdigheder.

- Så kan de altid komme igen, hvis de får brug for det, siger Inge.

Sidste år gik hun på pension fra Pilehaveskolen, og selv om hun nu er fyldt 67, fortsætter hun privatundervisningen, for hun vil stadig gerne gøre en forskel og hjælpe.

- Jeg elsker at arbejde med børn og mennesker, siger Inge.

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?