28. september 2021
Vi er nysgerrige på hvad det er for faktorer, vi kan påvirke for at forbedre arbejdsmiljøet. Og det er selvfølgelig en dialog, vi tager sammen med medarbejderne, siger centerchef Tine Vesterby Sørensen. Arkivfoto.
Vi er nysgerrige på hvad det er for faktorer, vi kan påvirke for at forbedre arbejdsmiljøet. Og det er selvfølgelig en dialog, vi tager sammen med medarbejderne, siger centerchef Tine Vesterby Sørensen. Arkivfoto.
Foto: EVALD MUNKSGAARD HANSEN
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Centerchef om 'gennemtræk' af medarbejdere: Lover styrket indsats og mere kommunikation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Centerchef om 'gennemtræk' af medarbejdere: Lover styrket indsats og mere kommunikation

Vi har fuldt fokus på at forbedre arbejdsmiljøet, siger centerchef for socialområdet

Egedal - 28. juli 2021 kl. 06:06
Af Finn Due Larsen

I Egedal Kommune erkender man de omtalte problemer på handicapområdet. Lokalavisen har forelagt både tallene for personaleomsætningen i Egedal Kommunes handicapafdeling, og kommentarerne fra Dansk Socialrådgiverforening, til Tine Vesterby Sørensen, der chef for Center for Myndighed og Social Service.

arrow Læs også: DEBAT: Åbent brev til centerchef for socialområdet

Hun slår fast, at der er fuld fokus på at forbedre arbejdsmiljøet:

"I Egedal har vi ikke flere sager per rådgiver end i andre kommuner - derfor er selve arbejdsbelastningen ikke højere end de kommuner, vi normalt sammenligner os med. Vi er derfor nysgerrige på, hvad det er for faktorer, vi kan påvirke for at forbedre arbejdsmiljøet. Og det er selvfølgelig en dialog, vi tager sammen med medarbejderne. "

I Socialrådgiverforeningen oplever man at det kniber med en seriøs dialog i flere kommuner, hvor medarbejdernes syn på tingene ikke bliver ordentligt inddraget. Til det siger centerchefen:

"Som nævnt er det netop medarbejderne, der her er vores eksperter. De udfordringer, de opgaver i hverdagen på jobbet, skal vi sammen se på, hvordan vi kan løse. Her ser vi blandt andet på, hvordan vi kan få viden fra de medarbejdere, som skifter jobs fra Egedal - i forbindelse med fratrædelsessamtaler. "

29 millioner tilført

Lokalavisen har bragt tre omtaler i juni og juli af pårørende til handicappede, der ikke føler de får nok hjælp af Egedal Kommune. Til det siger centerchefen:

"Vi er klar over at der er udfordringer - og at man selvfølgelig som familie kan opleve en situation anderledes end vi gør som en myndighed. Derfor sætter vi nu også ekstra fokus på kommunikationen med borgerne. Vi inviterer også altid til dialogmøder i situationer, hvor en familie ikke er tilfreds med den hjælp og de tilbud, vi ud fra en faglig vurdering kan tilbyde.

Tine Vesterby Sørensen tilføjer, at der er gennemført en analyse af området i Egedal, og at der tilføres 29 millioner kroner til området.

Sager skal undgås

Som nævnt er også antallet af sager i Egedal Kommune, der bliver omgjort af Ankestyrelsen, steget voldsomt. Med en omgørelsesprocent på 66 i 2020, efter tallene ellers er dykket i 2018 og 2019.

Det er centerchefen heller ikke tilfreds med:

"Da vi så tallene, var vi rystede. Vi har haft en indsats med jurister og Task Force, og derfor vil vi nu gå i gang med at undersøge hvor vi ikke har gjort det godt nok. Det handler om at træffe de rette afgørelser, så vi undgår de mange sager", siger Tine Vesterby Sørensen.

arrow Socialrådgivere: Brug for en seriøs dialog med medarbejderne
28. juli 2021 kl. 06:04 Opdateret: kl. 13:23
arrow Pårørende: Vi står uden sagsbehandler
28. juli 2021 kl. 06:02 Opdateret: kl. 13:23
Stemmer du til kommunalvalget i år?