28. september 2021
En travl sommerdag for Baadfarten, ca. 1910. (Foto: Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv)
En travl sommerdag for Baadfarten, ca. 1910. (Foto: Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv)
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ugens lokalhistoriske billede: På sommerudflugt med Baadfarten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ugens lokalhistoriske billede: På sommerudflugt med Baadfarten

Den smukke natur i Lyngby-Taarbæk har gennem tiden tiltrukket mange sommergæster fra nær og fjern.

Det Grønne Område - 31. juli 2021 kl. 11:51
Af Mette Henriksen stadsarkivar Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv

Baadfarten på de fire søer, Lyngby Sø, Bagsværd Sø, Furesøen og Vejlesø, startede i 1894 og har siden sejlet i fast rutefart på søerne.

arrow Læs også: Ugens lokalhistoriske billede: Første skoledag i Raadvad

De første både var dampdrevne. Det gav dog visse problemer, især på den ældre bugserbåd "Svanen", som sejlede på ruten mellem Farum og Frederiksdal. Den var godt nok hvid, men den var ikke nogen ren svane, da den høje skorsten på forskibet osede. Desuden var skorstenen så høj, at den måtte lægges ned, når man sejlede under broerne. Det betød, at passagerne fik snavs og sod på deres fineste udflugtstøj, og det var bestemt ikke populært.

De to ældste både indgår stadig i sejladsen på søerne og kanalerne. Bådene "Prinsesse Alexandrine" (1895) og "Prins Christian" (1896) har således sejlet med både damp, benzin, gasgenerator og nu med diesel. "Prinsesse Alexandrine" hed oprindeligt "Sjølund" men blev omdøbt, da Christian d. 10. i 1898 giftede sig med prinsesse Alexandrine og flyttede ind på Sorgenfri Slot.

Oprindeligt blev Baadfarten startet for at transportere byggematerialer fra Farum Kalkværk til København ad de kanaler, som i 1880'erne var blevet anlagt som en del af Københavns Befæstning. Bådene havde hjul, så de kunne trækkes på skinner rundt om sluserne i kanalsystemet. Man valgte dog en anden transportløsning, da jernbanen blev en mulighed, og bådfarten kom derefter udelukkende til at sejle med udflugts-passagerer.

Det blev med tiden vanskeligt at få indtægterne fra sejladsen til at dække vedligeholdelsen af de gamle træbåde, og i 1976 blev Baadfarten sat til salg. For at sikre dens eksistens gik kommunerne omkring søerne sammen om sikre Baadfartens fremtid.

I dag ejes Baadfarten af de tre kommuner, Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe og Furesø. Baadfarten har i dag seks motorbåde, de fire sejler på Lyngby Sø, Bagsværd Sø og Mølleåen, og de resterende to sejler på Furesøen. Baadfarten forpagtes af Stromma Danmark.

arrow Ugens lokalhistoriske billede: Isenkræmmeren ved Torvet
15. august 2021 kl. 06:00 Opdateret: kl. 11:43
arrow Ugens lokalhistoriske billede: Dampskibe til og fra Taarbæk
07. august 2021 kl. 11:34 Opdateret: kl. 10:43
arrow Ugens lokalhistoriske billede: Cirkusrevyen
24. juli 2021 kl. 11:31 Opdateret: kl. 11:27
Stemmer du til kommunalvalget i år?