18. oktober 2021
Et af DFDS? dampskibe ?Gefion? eller ?Gylfe? ved Taarbæk Dampskibsbro. Udsnit af maleri af Chr. Blanche, 1989. Foto: Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv
Et af DFDS? dampskibe ?Gefion? eller ?Gylfe? ved Taarbæk Dampskibsbro. Udsnit af maleri af Chr. Blanche, 1989. Foto: Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv
Foto: Only the Best :-))
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ugens lokalhistoriske billede: Dampskibe til og fra Taarbæk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ugens lokalhistoriske billede: Dampskibe til og fra Taarbæk

Tidligere var der en fast dampskibsforbindelse mellem København og Taarbæk, og til flere af de andre havne og anløbsbroer lands Øresundskysten.

Det Grønne Område - 07. august 2021 kl. 11:34
Af Mette Henriksen, stadsarkivar ved Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv

I 1819 kom Danmarks første dampskib, 'Caledonia', i drift mellem København og Vedbæk og indimellem helt til Helsingør.

arrow Læs også: Ugens lokalhistoriske billede: Første skoledag i Raadvad

Der var dog ingen anløbspladser mellem Bellevue og Vedbæk, så skulle man i land eller om bord i Taarbæk, så måtte man benytte robåde, mens skibet lå for anker.

Der kom mere gang i sejladsen efter åbningen af Klampenborg Badeanstalt i 1844, hvor de mindre dampskibe 'Emma' og 'William' sejlede i rutefart mellem København og Bellevue. Fra 1842 sejlede også dampskibet 'Hamlet' på ruten, og fra 1859 det større 'Horatio'.

Først da DFDS i 1874 oprettede sin Øresundsafdeling, kom der en fast rutefart mellem København og Helsingør, blandt andet med skibene 'Gefion' og 'Gylfe'.

Målrettet sommergæster

I 1881 fik Taarbæk endelig en dampskibsbro, som lå i Ny Taarbæk et stykke nord for havnen. Den nye kystrute var beregnet for de mange københavnske sommergæster, så den sejlede primært om sommeren. Til gengæld kunne man komme fra Taarbæk til København for 40 øre på kun 40 minutter.

De fleste afgange lå tidligt om morgenen med afgang fra Taarbæk og retur fra København om aftenen. På den måde kunne familiens overhoved fint nå frem og tilbage til middagsmaden, når arbejdet i hovedstaden var klaret.

Kystrutens damptrafik var således tilpasset folk, som lå på landet om sommeren langs Øresundskysten og samtidig passede arbejdet i København. Sommerferie, som vi kender det i dag, kendtes endnu ikke på dette tidspunkt. Da Kystbanen mellem København og Helsingør åbnede i 1897, udkonkurrerede den hurtigt dampskibene, og i 1900 indstillede DFDS så sejladsen på Kystruten. Nogle af udflugtsruterne fortsatte dog mellem København og Bellevue.

arrow Ugens lokalhistoriske billede: Isenkræmmeren ved Torvet
15. august 2021 kl. 06:00 Opdateret: kl. 11:43
arrow Ugens lokalhistoriske billede: På sommerudflugt med Baadfarten
31. juli 2021 kl. 11:51 Opdateret: kl. 13:17
arrow Ugens lokalhistoriske billede: Cirkusrevyen
24. juli 2021 kl. 11:31 Opdateret: kl. 11:27
Rejser du til udlandet i år?