16. juli 2020
Kvinder med høje sommerhatte 
med fjer på søndagstur med 
Baadfarten på Lyngby Sø, 1914. 
(Foto: Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv)
Kvinder med høje sommerhatte med fjer på søndagstur med Baadfarten på Lyngby Sø, 1914. (Foto: Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv)
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ugens lokalhistoriske billede: Baadfarten sejler igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ugens lokalhistoriske billede: Baadfarten sejler igen

Gennem tiden har Baadfarten i Lyngby-Taarbæk sejlet med mange udflugtspassagerer på tur i den smukke natur

Det Grønne Område - 28. juni 2020 kl. 10:30
Af Mette Henriksen, stadsarkivar ved Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Baadfarten har siden 1894 sejlet passagersejlads på Lyngby Sø og Furesøen, og fra 1929 også på Bagsværd Sø.

Bådene var i starten dampdrevne skibe.

Det gav visse problemer, især på den ældre bugserbåd Svanen, som sejlede på ruten mellem Farum og Frederiksdal.

Den var godt nok hvid som en svane, men den høje skorsten på båden betød, at passagerne fik snavs og sod på deres fine søndagstøj.

De to ældste både 'Prinsesse Alexandrine' (1895) og 'Prins Christian' (1896) er stadig funktionsdygtige. De har sejlet med forskellig kraft gennem tiden: damp, benzin, gasgenerator og nu med diesel.

'Prinsesse Alexandrine' hed oprindeligt 'Sjølund' men fik nyt navn, da Christian X i 1898 giftede sig med Prinsesse Alexandrine og bosatte sig på Sorgenfri Slot.

Baadfarten transporterede i starten byggematerialer fra Farum Kalkværk til København ad kanalerne, som få år tidligere var blevet anlagt som en del af Københavns Befæstning.

Bådene havde hjul

Bådene havde hjul, så de på flere strækninger kunne trækkes på skinner rundt om sluserne i kanalsystemet.

Man valgte dog en anden transportløsning, da jernbanen kom i 1863, og herefter kom bådfarten udelukkende til at sejle med passagerer.

Efterhånden kunne indtægterne fra sejladsen ikke dække vedligeholdelsen af de gamle træbåde, og i 1976 blev Baadfarten sat til salg. For at sikre dens eksistens gik kommunerne omkring søerne sammen om at købe den. I dag ejes Baadfarten af kommunerne i Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe og Furesø - og forpagtes af Stromma.

Veganerpartiet stiller krav om, at der skal indføres vegetar/vegansk mad i institutioner. Er det en god idé?