24. november 2020
Omfartsmotorvejen er blandt de områder hvor kommunen gerne vil have lov at bestemme hastighedsgrænsen. Foto: Frank S. Pedersen
gallery icon

Se billedserie

Omfartsmotorvejen er blandt de områder hvor kommunen gerne vil have lov at bestemme hastighedsgrænsen. Foto: Frank S. Pedersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Til kamp mod støj, uheld og bedre miljø: 'Kære Benny, vi vil bestemme farten'

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Til kamp mod støj, uheld og bedre miljø: 'Kære Benny, vi vil bestemme farten'

Sofia Osmani er medunderskriver af en henvendelse til transportministeren fra seks borgmestre i Nordsjælland

Det Grønne Område - 29. oktober 2020 kl. 11:45
Af Frank S. Pedersen

Mindre støj, færre uheld og bedre miljø. Argumenterne for lavere hastighedsgrænser er uimodståelige, men de nuværende regler arbejder imod argumenterne, mener seks nordsjællandske borgmestre, der opfordrer transportministeren til at lave reglerne om.

arrow Læs også: Svar fra transportministeren: Det bliver lettere at sætte farten ned

Det sker i et brev dateret 8. oktober, en uge efter at transportministeren havde inviteret til en åben høring om lavere lokale hastighedsgrænser i byerne.

'Udviklingen de seneste år viser, at det går den forkerte vej for især de bløde trafikanter i byerne. Især høj hastighed har stor betydning for ulykkernes opståen og konsekvens,' skrev transportminister Benny Engelbrecht blandt andet som begrundelse for mødet, der skulle belyse 'muligheder og perspektiver i, at kommunerne får større afgang til selv at fastsætte lavere hastigheder i byerne.'

Lav reglerne om

Det var sød musik i lokalpolitikernes øren i Lyngby-Taarbæk, hvor vi her i avisen blandt andet har fortalt om formanden for Teknik- og Miljøudvalget Sigurd Agersnaps (SF) ønsker til den vejarbejdsramte omfartsvej:

"Vi ville gerne have farten sat ned til 70 km/t, både på grund af sikkerheden og for at mindske støjen fra vejen. Men ind til videre er det ikke lykkedes. Som andre kommuner jeg har talt med, blandt andet Gentofte og København, er politiet ikke meget for hastighedsnedsættelser," sagde han i september.

Borgmestrene foreslår reglerne lavet om, så 'hastighedsgrænsen for kommunale trafikveje i byer ikke er højere end den generelle hastighedsgrænse på 50 km/t, medmindre kommunen og Politiet er enige om en højere hastighedsgrænse. Der bør endvidere være fokus på bedre mulighed for lavere hastighedsgrænser på veje beliggende umiddelbart op til eller mellem bymæssig bebyggelse,' skriver de i brevet til ministeren.

Boligområder med forhindringer

Ellers er fokus på hastighedsgrænserne på veje i boligområder, hvor det ofte bliver et økonomisk spørgsmål om farten kan sættes ned. Det sker fordi politiet helt efter de nuværende regler følger kommunens ønsker om lavere hastighed op med krav som bump eller chikaner.

Reglerne tillader 'kun undtagelsesvis' for eksempel 40 eller 30 km/t grænser i boligområder uden fysiske foranstaltninger.

'Formuleringen bør være mere fleksibel, da det hindrer udbredelse af bl.a. 40 km/t zoner, da kravene til etablering af fysiske foranstaltninger udgør en økonomisk barriere for en større samlet udbredelse,' skriver borgmestrene.

Undtaget fra de strenge regler er i øvrigt en vejstrækning eller et nærmere afgrænset område ved ældreinstitutioner, skoler, børnehaver og lignende institutioner for børn.

Sæt arbejdet i gang

Borgmestrene takker i brevet ministeren for at tage emnet op og slutter med håbefulde forventninger til resultatet.

'Vi imødeser, at du som transportminister snarest igangsætter arbejdet med ændring af regelgrundlaget og stiller os i øvrigt til rådighed, hvis der er behov for en uddybning af vores synspunkter.'

Ud over Sofia Osmani fra Lyngby-Taarbæk har borgmestrene fra Rudersdal, Hørsholm, Furesø, Hillerød og Allerød kommuner skrevet under på brevet.

Køber du de fleste julegaver i forbindelse med Black Friday?