18. september 2021
Arne Sivertsens søn Kiehn Westh fortæller, at problemerne med hjemmeplejen stod på fra start til slut. Det fungerede bare ikke, siger han. Arkivfoto: Adobe Stock
Arne Sivertsens søn Kiehn Westh fortæller, at problemerne med hjemmeplejen stod på fra start til slut. Det fungerede bare ikke, siger han. Arkivfoto: Adobe Stock
Foto: ipopba - stock.adobe.com
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Søn til omsorgssvigtede Arne: 'Hjemmeplejen i kommunen virker simpelthen ikke'

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Søn til omsorgssvigtede Arne: 'Hjemmeplejen i kommunen virker simpelthen ikke'

Som pårørende bør man kontakte egen læge eller hospice - ikke Lyngby-Taarbæk Kommune - hvis man ønsker handling, lyder det fra Arne Sivertsens søn Kiehn Westh.

Opdateret 28. juli 2021 kl. 12:19
Det Grønne Område - 28. juli 2021 kl. 11:30
Af Mikkel Brøgger Petersen

Problemerne med Lyngby-Taarbæk Kommune startede allerede, da Arne Sivertsen blev udskrevet fra hospitalet, fortæller hans søn Kiehn Westh.

arrow Læs også: Hjemmeplejens omsorgssvigt af Arne: Fik ikke aftensmad, blev ikke hjulpet i seng, og hjælpen var 'utilregnelig'

Det blev symptomatisk for tiden med hjemmeplejen, fortæller han. Kontakt i stedet egen læge eller hospice, hvis man er i samme situation, lyder opfordringen.

"Da han blev udskrevet fra hospitalet, skulle vi have modtaget en plan over, hvilken hjælp min far var bevilliget, men det fik vi aldrig," fortæller han og fortsætter:

"Der gik næsten en uge, før han fik en hospitalsseng. Så han lå på sin sofa, fordi han ikke måtte ligge ned med hovedet. Han var også faldet ud af sin seng, fordi der ikke var rækværk på. Vi måtte ringe syv forskellige steder hen, og ingen samarbejder."

Kiehn Westh fortæller, at den første tid kendetegnede resten af hans fars tid i hjemmeplejen.

"Sådan var det generelt. Alt, hvad der er gjort, er, fordi vi har kontaktet egen læge eller Sankt Lukas Stiftelsen (som blandt andet driver det hospice, hvor hans far senere flyttede til, red.). Kommunen gjorde ikke noget. Der har stort set været problemer med alt, fordi kommunen ikke hører efter, og de ikke arbejder sammen," siger han og fortsætter:

"For en uge siden kørte jeg over til ham, og den var helt gal. Nødkontakten virkede ikke, og han var ikke blevet skiftet. Det betød ikke noget, fik jeg at vide. Han kunne godt ligge med den ble hele natten. Så gik vi i gang med at finde noget nyt," siger han og kommer med en opfordring til pårørende i samme situation:

"Hvis man er i samme situation som os, skal man kontakte lægen eller hospice, for de kan slå igennem på en anden måde end kommunen. Hjemmeplejen i kommunen virker simpelthen ikke. Det fungerede bare ikke," siger han.

"På grund af tavshedspligt har jeg ikke mulighed for at svare på forhold i konkrete borgersager. Jeg skal dog endnu engang beklage de oplevelser, som borger og pårørende har haft.

Vi undersøger alle de henvendelser, vi får og følger op på at forbedre vores indsats over for borgerne," siger centerchef i Center for Sundhed og Omsorg, Charlotte Aagaard.

Synes du, at kommunen er der for dig?