

Se billedserie
Skybrud bliver ikke noget problem i Lyngby, forudser Metroselskabet og Hovedstadens Letbane
Det var ikke kun de to viadukter i Virum, der var præget af regnvandet onsdag eftermiddag i sidste uge. Også den næsten afspærrede viadukt ved Lyngby station blev oversvømmet i lettere grad.
Men her faldt ikke så meget regn som i Virum, og samtidig var letbane-entreprenørene hurtige til at få fejet problemet til side, så busserne kunne fortsætte og cyklisterne nøjes med lidt muddervandsprøjt.
Men hændelsen giver alligevel anledning til at spørge Letbanen, hvordan letbanen, både anlægget og toget, er gearet til de store vandmængder, der typisk samler sig i viadukten ved Lyngby Station, når der er skybrud i en eller anden potens i området.
Hvilke tanker har man gjort sig om afværgeforanstaltninger, kan toget blive fanget i vandet, hvor meget vand kan toget klare og hvordan er det med sikkerheden, el og vand er normalt ikke en god blanding?
Det har man naturlivis tænkt på, oplyser pressekoordinator Kåre Møller Madsen fra Metroselskabet og Hovedstadens Letbane:
'Letbanen ved/under Lyngby station er sikret mod oversvømmelse. Dette er gjort ved, at Letbanen føres i sit eget tracé under Nordbanen (S-tog), der er separat fra selve viadukten/vejbanerne.
På sydsiden af viadukten adskilles Letbanen fra vejbanerne med en 'væg' der er ca. 85 meter lang, og selve Letbanen har sit eget afvandingssystem, der pumper vandet væk fra området ved viadukten.
På nordsiden (ved hjørnet af Jernbanepladsen) under omfartsvejen bygges ligeledes en væg, der vil adskille Letbanen fra vejbanerne.'
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her