25. januar 2021
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: 40 procent flere biler i Lyngby om 15 år

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: 40 procent flere biler i Lyngby om 15 år
Det Grønne Område - 28. november 2020 kl. 06:00
Af Niels Haxthausen, folketingskandidat, SF i Lyngby Taarbæk
arrow Læs også: Debat: Der må findes flere penge til støjdæmpning efter voldsomme skattestigninger

Skal vi have 40 procent flere biler igennem kommunen om 15 år?

Nel, vel?
Men det er det, trafikpognoserne siger. Modelberegninger udført for Københavns Kommune - også omfattende vores kommune - viser 180.000 biler på Lyngby Taarbæks 2 "transitmotorveje - ca. 50.000 flere end i dag. Befolkningstallet stiger - og flere og flere vælger bil.

Hvis altså vi ikke gør noget. For hvor skal alle de biler være - skal vi have 2 etagers motorveje, større indfaldsveje og flere parkeringspladser til dem der "står af" lokalt (beboere, dem der vil handle i Lyngby, og dem der arbejder og studerer - fx på DTU). Skal trængslen bare vokse og vokse.

Problemerne er voldsomme: Stigende luftforurening - mere støj - og uudholdelig trængsel eller grimme, dominerende vejbyggerier. De aktuelle midlertidige ombygninger i Lyngby vil virke som fredelig idyl i sammenligning. Elbiler - hvis regeringen kunne tage sig sammen og få sat gang i omstillingen - kunne løse forureningsproblemet og reducere støjen. Men det løser ikke plads og trængsel. Vi bliver nødt til at lægge transportmønstret om.

Vi skal bruge offentlig transport mere: Busnettet skal udbygges, S-togsnettet styrkes yderligere så der er hurtige og hyppige forbindelse fra Nordsjælland til både Lyngby og København. Letbanenen køre hyppigere og kobles til Nærumbanen. Supplerende BRT løsninger på de mest benyttede stræk, fx Ring 4, Helsingørmotorvejen. Nærbusnettet opretholdes og udbygges - og med tiden erstattes af mere fleksible offemtlige transportløsninger, der når bedre ud i kommunen.

Cyklisme skal fremmes så meget som overhovedet muligt. Bedre cykeltstier - supercykelstier - på kryds og tværs af kommunen og regionen. Sikre skoleveje for cykler, så børn vænner sig til cyklen - og forældre kan tage cykel eller tog til arbejde i forvisning om at deres store børn klarer det godt og sikkert. Cyklisme er den bedste samfundsinvestering man overhovedet kan lave- sundhed, færre ulykker, små investeringer og billig drift.

Gode lokale indkøbsmøstre i bydelscentrene og et stærkt regionalt kultur og restaurationsmiljø, der kan lokke folk til ikke at køre hele vejen ind til København

Hvis vi bevidt planlægger og investerer efter det - i stat, region og kommune - så kan vi vende skuden - så dem der i 2035 har brug for at bruge bilen vil opleve mindre trængsel, fordi de fleste tager alternativerne.

arrow Debat: Vi må have lov til at sænke hastigheden på Omfartsvejen
03. oktober 2020 kl. 15:00 Opdateret: kl. 11:52
Aftalepartier holder fast i, at biler skal kunne konfiskeres ved farlig kørsel - uanset om føreren ejer bilen. Er det en god idé?