1. marts 2021
Trine Græse (nummer tre fra højre) sammen med nogle af de øvrige borgmestre ved første spadestik for letbanen. Hun tror ikke på, at de øvrige kommuner vil gå med til at lade Lyngby udtræde af letbanesamarbejdet.
Trine Græse (nummer tre fra højre) sammen med nogle af de øvrige borgmestre ved første spadestik for letbanen. Hun tror ikke på, at de øvrige kommuner vil gå med til at lade Lyngby udtræde af letbanesamarbejdet.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: De andre letbane-kommuner giver Lyngby en lang næse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De andre letbane-kommuner giver Lyngby en lang næse

Lyngby kan kun forlade letbanesamarbejdet, hvis de øvrige kommuner og regionen er enige om at sætte kommunen fri. Læs her, hvorfor det ikke er realistisk.

Det Grønne Område - 07. februar 2021 kl. 17:00
Af Lars Schmidt

Sandsynligheden for, at de øvrige letbanekommuner vil efterkomme et eventuelt ønske fra Lyngby-Taarbæk om at udtræde af letbanesamarbejdet, er lig nul.

arrow Læs også: Se her, hvilke veje arbejdet med letbanen spærrer af

Det fortæller Trine Græse (S), der er borgmester i nabokommunen Gladsaxe og som næstformand i Hovedstadens Letbane repræsenterer ejerne, kommunerne og regionen.

"Hvis Lyngby-Taarbæk Kommune spørger de øvrige ejere af Hovedstadens Letbane, om de må udtræde af letbanefællesskabet, så drøfter vi det selvfølgelig," siger hun til Det Grønne Område:

"Men jeg anser det for usandsynligt, at alle de øvrige kommuner og Region Hovedstaden vil gå med til det. For det første vil det betyde, at de 11 øvrige ejere frivilligt skulle påtage sig at betale Lyngbys andel af udgifterne til både etablering og drift af letbanen. Og udgifterne er beregnet ud fra det forventede samlede passagertal for hele strækningen. For det andet bygger vi Hovedstadens Letbane for at skabe en bedre offentlig transportinfrastruktur for alle borgere i hele hovedstadsområdet."

Ingen afkortning

Det giver heller ikke mening for de øvrige kommuner at afkorte letbanen og lade den stoppe-starte ved Gladsaxe.

"Selv om Lyngby ligger sidst på strækningen, så handler det ikke kun om at afkorte letbanen. Lyngby har DTU, et stort handelsliv bestående af blandt andet Lyngby Storcenter og Lyngby Hovedgade, samt en række store virksomheder," siger Trine Græse og slutter:

"Derfor har både studerende, kunder og medarbejdere fra hele hovedstadsområdet behov for at kunne komme nemt og hurtigt til Lyngby. Derfor handler letbanen ikke kun om, hvad nogle letbanemodstandere i Lyngby ønsker, men om, hvad der er bedst for hele hovedstaden."

arrow Debat: Hvordan jeg lærte at elske min letbane
25. februar 2021 kl. 06:00 Opdateret: kl. 15:28
Nu må butikkerne igen åbne dørene op for kunder. Skal du derfor ud og bytte julegaver?