19. november 2018
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vi skal tænke smartere - også i trafikken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vi skal tænke smartere - også i trafikken
Debat Taastrup - 25. oktober 2018 kl. 11:31
Af Peter Lanng Nielsen, Næstformand i DI Hovedstaden og adm. direktør i Keolis Danmark A/S
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Roskildevej er en af de tværkommunale veje, hvor trængslen er størst. Dagligt kører mange tusinde billister på strækningen mellem København, Frederiksberg, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Albertslund og Høje-Taastrup.

Men Roskildevej er også den strækning, hvor vi faktisk kan lette for trængslen, hvis kommunerne kan arbejde sammen om smartere trafikløsninger. Kunne kommunerne arbejde sammen om en fælles investering i eksempelvis koordinerede trafiklys, som tilpasser sig den aktuelle trafik, så er der meget tid at spare.

Teknikken er allerede prøvet af i København, hvor kommunen på egen hånd oplevede, hvor stor en effekt sådanne løsninger kan have. Alle krydsene på Åboulevard er blevet tilpasset den aktuelle trafik. Investeringerne har givet helt konkret effekt: Rejsetiden er reduceret med 2-3 minutter - til gavn og glæde for borgerne og virksomhederne, og vel at mærke uden at det er blevet vanskeligere at krydse vejen.

For nyligt blev »ITS World Congress« afholdt i København. Her var fokus på intelligente trafik systemer og løsninger. Budskabet var klart: Fremtidens mobilitetsproblemer afhænger af smarte løsninger, og da Danmark er godt med på det digitale område, er mulighederne mange og potentialitet stort. Bare tænk i »vendbare vognbaner«, hvor kørselsretningen i nogle baner skifter afhængig af behovet. Eller systemer, der overvåger kørslen, som f.eks. intelligent farttilpasning.

Så fra DI's side er meldingen klar:

Sæt jer sammen på tværs af kommunerne og tænk smartere. Trængslen bliver kun værre og værre - hovedstadsområdet gik i 2017 glip af 13 milliarder kroner som følge af trafikforsinkelser. Derfor er der brug for implementering af flere intelligente trafiksystemer - til gavn for trafikanterne, private såvel som i erhvervsmæssigt øjemed.

Vi kommer næppe trængslen til livs. Men med intelligente trafiksystemer kan vi i det mindste sikre, at vi mindsker trængslen ved at udnytte den eksisterende infrastruktur bedre, uanset om man bevæger sig i bil, til fods eller på cykel - og uanset om man fragter gods eller mennesker.