14. december 2017
Lars Prier anbefaler Maj-Britt Pedersen at overveje Flextur. Foto: Jens Vollesen
Lars Prier anbefaler Maj-Britt Pedersen at overveje Flextur. Foto: Jens Vollesen
Foto: Jens Wollesen SJ-MEDIER
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Hvorfor har vi kun bus 116 i Sengeløse?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Hvorfor har vi kun bus 116 i Sengeløse?
Debat Taastrup - 23. september 2017 kl. 09:36
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Maj-Britt Pedersen
Vintoften 26, Sengeløse

Jeg har været så heldig at få et fleksjob ude ved transportcenteret, som ligger otte kilometer fra min bopæl i Sengeløse. Jeg har ingen bil.

Til jobbet kører det fint med bus 116 til Høje Taastrup Station og så videre med bus 119, der holder lige ved mit nye job.

Hjem er langt værre. Jeg har fri klokken 19.00, og bus 119 kører klokken 18.02 og klokken 20.02. Underligt nok kører der ingen bus klokken 19.02?

Så jeg venter en time, og tager bussen klokken 20.02. Den er på Høje Taastrup Station klokken 20.10. Her skal jeg videre med bus 116 til Hedehusene 20.27.

På Hedehusene skifter jeg til en anden 116, der kører fra Hedehusene til Sengeløse 20.45. Jeg lander så klokken 21.15.

Otte kilometer fra min arbejdsplads og hjem tager altså to timer og 15 minutter.

Selv uden den times ventetid vil det tage mig én time og 15 minutter at komme otte kilometer inden for samme kommune.

I bil tager samme tur 11 minutter. På cykel 28 minutter og en rask person kan gå turen på samme tid, som det tager bus 116 at køre rundt i hele kommunen, fordi der jo åbenbart ikke er nogen fornuft i at lade bus 116 køre fra Høje Taastrup Station mod Sengeløse efter klokken 18.40.

Min ene søn bor i Værløse.Hvis jeg bliver til aftensmad og skal hjem bagefter, tager jeg først bus 500S - så 400S, og ved Ikea ser jeg skiltet: Sengeløse 2 km......men jeg skal lige til Høje Taastrup Station, så videre derfra med en 116/123 til Hedehusene Station, og så med en ny 116 til Sengeløse og turen fra Ikea skiltet tager nu lidt over en time for to kilometer.

En tur i biografen klokken 19.00 i City2 er udelukket, da vi igen skal over Hedehusene.

Kan jeg her i avisen få en forklaring på, hvorfor vi stadigvæk skal til Hedehusene, hvor der ikke mangler muligheder for at komme til - og fra, hvor vi i Sengeløse kun har bus 116?

Lars Prier
1. Viceborgmester (DF)

Jeg kan indledningsvis oplyse, at kommunen skal dække underskuddet på de lokale busruter. Underskuddet på buslinje 116 er ca. 9 mio. kr. årligt og det svarer til knap halvdelen af kommunens omkostninger til de lokale busruter.

Det er meget svært, at give et bustilbud, som imødekommer de forskellige behov, som beoerne i Sengeløse og omegn har. Langt de fleste familier i Sengeløse har en eller to biler. Der er dog en del, som bruger bussen, når de skal til og fra arbejde eller skole i myldretiden. Uden for myldretiden er busefterspørgslen meget lille. En så lille efterspørgsel er svær at dække på en meningsfuld måde med busser i fast rute. Hvis vi skal udvide deteksisterende bustilbud med flere busafgang om aftenen, så vil det være meget dyrt, og antallet af passagerer i de ekstra afgange vil være meget begrænsede. Det synes jeg ikke er en god idé.

Kommunen har indført Flextur, hvor man kan bestille bussen og blive kørt fra adresse til adresse. Prisen er et grundbeløb på 24 kr. for en tur i kommunen og 36 kr., hvis turen går over kommunegrænsen. Hertil kommer eventuelt et tillæg for længere ture. De første 10 km. er indeholdt i grundbeløbet. For længere ture skal der betales 6 kr. pr. km op til 20 km, og yderligere 12 kr. pr. km, hvis turen er længere end 20 km. Flextur er tænkt som et supplement til busserne i rute, hvis man har et busbehov, som ikke dækkes af en fast afgang. Jeg tænker, at Flextur er meget relevant for Maj-Britt Pedersen eller andre, som har lignende busbehov.