12. juli 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vi burde have lært af Tølløsebanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vi burde have lært af Tølløsebanen
Debat Stevns - 16. juni 2020 kl. 13:02
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Facebook fremgår, at ikke alle kender historien bag Østbanens drift og vedligeholdelse. Lidt research på nettet og samtaler tegner et billede.

Ansvarlig er Region Sjælland, og banen er i dag en del af de sjællandske lokalbaner.

I 2014 skete der nøjagtig det samme som med Østbanen i dag. På Høng-Tølløsebanen var skinnerne så nedslidte, at banen var lukningstruet.

Staten gik ind, og banen kom i gang igen. Det burde man nok have lært noget af.

Region Sjælland har siden 2007 været ledet af skiftende flertal fra Socialdemokratiet og Venstre, og i forbindelse med omstruktureringer har de (politisk bestemt) skiftet hovedkvarter tre gange! Hver gang med store omkostninger til ren administration.

En afrapportering af den jernbanedrift er ikke rar læsning, så det kan ikke undre, at partierne (S og V) har foreslået at glemme skinnerne og sætte det hele på »gummihjul«.

Så spørgsmålet er, om ikke et flertal uden om de to partier på Christiansborg skulle sige: To gange er nok! Nu sætter vi folk med forstand på tog til at køre på sporet.

En betænkelighed kan være, at Køge Kommune er medansvarlig. De har på vejområdet tydeligt gjort alt muligt for at forhindre bosætning på Stevns.

De vil have gevinsten af nytilflyttere selv. Deres seneste prognose er en befolkningstilvækst på hele 11 procent.

Vil de også på jernbaneområdet prøve at »stjæle« nytilflytterne fra Stevns og Faxe kommuner?

Georg Vad-Nielsen
Åstræde 12
Strøby Egede

Sommerpakken giver 50% rabat på entré til mange oplevelser som f.eks. museer. Benytter du dig af de gode tilbud ?