19. september 2018
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Mange årsager til stor fremgang i turismen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mange årsager til stor fremgang i turismen
Debat Stevns - 09. juli 2018 kl. 13:08
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det er meget glædeligt at se den fantastiske stigning i turismeomsætningen på Stevns. Resultatet kommer af en målrettet strategi og engagement af 16 års arbejde.

I 2002 satte Gl. Stevns kommune for første gang turisme på den kommunale dagsorden som en del af ETA-udvalgets portefølje.

Turistkontoret blev flyttet fra Rødvig Station til et nyetableret hus på Rødvig Havn, Lone Dalthur blev som turistchef meget mere synlig og fik langt bedre mulighed for at markedsføre Stevns' seværdigheder.

I 2002 blev der taget initiativ til etablering af Koldkrigsmuseet Stevnsfort. Et kolossalt arbejde af en frivillig arbejdsgruppe betød, at museet kunne åbne for offentligheden i 2008. 35-40.000 gæster besøger hvert år det fine museum og lægger ud over entre og en betydelig afledt omsætning på Stevns.

Med Lone Dalthurs engagement og utrættelige arbejde lykkedes det at få cykelruten Berlin- København lagt indenom Stevns. I dag cykler 5-6.000 cykelturister hvert år gennem vores naturskønne kommune, hvor de spiser og overnatter.

Karl-Peter Andersens løft af Traktørstedet Højeruplund, hvor ingen turister kommer til en lukket dør, har også haft stor betydning - især for éndagsturisterne, som tegner sig for den suverænt største fremgang.

Optagelse af Stevns Klint på Unesco verdens arv i 2014 løftede vores turismeniveau op på internationalt niveau og har givet et yderligere løft på besøgende på Klinten. Prikken over i'et kommer forhåbentligt med et besøgscenter, som vil trække endnu flere turister til Stevns.

Grethe Ahrensbach og Magical Wedding er igen et initiativ, som i væsentlig grad vil sætte sig spor i omsætningen de kommende år.

Stevns Turistforening og Stevns Kommune har i alle år haft et professionelt og konstruktivt samarbejde. I 2015 indgik Stevns Kommune samarbejde med tre andre kommuner om yderligere markedsføring af vores autentiske kvaliteter, nemlig i VISM. Dette er også et rigtigt skridt i fremdriften af vores turismeomsætning, men jeg skal være den første til at erkende, at vi bestemt har behov for at fastholde den nære turismeservice på Rødvig Havn. Her tog jeg nok fejl - den lokale turistinformation hitter, og med fremgang for de danske havne er det vigtigt at holde fokus på service for lystsejlerne.

Det er mit klare indtryk, at forkromede turismepolitiker og en struktur med flere administrative medarbejdere og organisationer ikke vil være vejen frem til øget omsætning, fordi det vil trække i hver sin retning og gøre turismeindsatsen uskarp.

Vejen frem er, at flere aktører tør kaste sig ud som iværksættere på turistområdet og især skabe flere overnatningspladser - det bliver flaskehalsen fremover.

Så min pointe er, at fremgangen i turist omsætningen er skabt af ildsjæle, engagement og iværksætteri.

Mogens Haugaard
Nyt Stevns