8. december 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fra Rødvig til København på 63 minutter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fra Rødvig til København på 63 minutter
Debat Stevns - 09. november 2019 kl. 10:20
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Svar til Susanne Nielsen (DAGBLADET torsdag):

arrow Læs også: Før Østbanen til Køge Nord

Fremtidens rejsetid fra Rødvig til København bliver på 63 minutter. Det fremgår af den mobilitetsplan 2025, som Movia netop har sendt i høring.

Det kræver kun, at togene fra Østbanen i fremtiden passer sammen med togene på Køge Station, der via Station Nord kører direkte til Københavns Hovedbanegård. Togene fra Østbanen kommer ikke til Køge Nord, men skal fra juni 2021 køre til Roskilde, idet Region Sjælland har overtaget banestrækningen: Køge-Roskilde.

For at opnå en rejsetid fra Rødvig til København på 63 minutter kræver det, at der lægges nye skinner på Østbanen.

Det vigtigste er, at vores pendlere kan komme til og fra deres arbejde, ligesom vores unge kan komme til og fra deres uddannelsesinstitutioner. Det har førsteprioriteten på en banestrækning, der årligt servicerer mere end en million rejsende.

Derfor er der nu dannet en tværpolitisk arbejdsgruppe med deltagelse fra Køge, Faxe og Stevns kommuner. Arbejdsgruppen skal i samarbejde med Region Sjæland, vores lokale folketingsmedlem fra Stevns og Faxe: Tanja Larsson (S) arbejde benhårdt for at påvirke beslutningstagerne i Folketinget til at finde økonomien til den nødvendige modernisering af Østbanen.

Jeg kan berolige dig med, at der både i arbejdsgruppen og i de politiske partier omkring denne er megen praktisk brugererfaring med den kollektive transport.

Jeg startede selv som daglig bruger af den kollektive transport i 1978 med daglig afgang fra Hårlev kl. 04.45 for at kunne nå at møde kl. 07.00 på Frederiksberg, hvor min lærerplads lå.

Til orientering vil jeg blot nævne, at planlægningen af den kollektive transport ikke udvikles og besluttes i kommunerne. Men vi fremsender høringssvar til Movia, BaneDanmark etc. hver eneste gang, at vi har mulighed for at påvirke udviklingen.

Steen S. Hansen
gruppeformand for

Socialdemokratiet på Stevns

arrow Østbanen skal (selvfølgelig) bestå
05. november 2019 kl. 13:46 Opdateret: kl. 13:46
arrow Uden Østbanen flytter vi fra Stevns
31. oktober 2019 kl. 12:34 Opdateret: kl. 12:34