17. november 2019
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Før Østbanen til Køge Nord

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Før Østbanen til Køge Nord
Debat Stevns - 07. november 2019 kl. 12:27
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Når Østbanen skal have nye skinner - for det skal den - vil det være rettidig omhu at forlænge banen til Køge Nord.

At lade toget køre til Roskilde fremover giver ingen mening. Det ville det have gjort, dengang Roskilde var knudepunkt på Sjælland, men det er Roskilde ikke længere. På Sjælland bliver Køge Nord fremover den vigtigste station næst efter Københavns Hovedbanegård.

I køreplanen, der træder i kraft til december, får Intercitytoget til Aalborg stop i Køge Nord. Det eneste fjerntog, der stopper i Roskilde, er Esbjerg-toget. I Køge Nord er der en meget hurtig forbindelse til både København, Ringsted, Næstved og Nykøbing F. Fra Køge Nord kan man pendle til Odense - det tager 69 minutter!

Men den kollektive trafik er aldrig bedre end det svageste led. Ganske vist tager det kun fem minutter med S-tog fra Køge til Køge Nord, men ventetiden mellem Østbanens ankomst i Køge og Intercity-togets afgang i Køge Nord er på tre kvarter.

Jeg har hele livet rejst med kollektiv trafik. Jeg har rejst på kryds og tværs af landet, afhængigt af hvor jeg har boet og arbejdet. Jeg har tilbragt et uendeligt antal timer på kolde og forblæste banegårde og perroner - jeg ved om nogen, hvor skoen trykker i den kollektive trafik. Og når jeg læser debatten om Østbanens fremtid, er det helt tydeligt: Trafikpolitikken - i særdeleshed den lokale - udvikles og besluttes af personer, der aldrig selv rejser med den kollektive trafik.

Fremtiden er ikke mere asfalt - fremtiden er heller ikke en statsvej, der kun flytter få biler. Fremtiden er en velfungerende kollektiv trafik - så velfungerende, at færre vil vælge bilen. Klimaforandringerne tvinger os til at tænke transport på nye måder, tvinger os til at handle.

Den dag, da Østbanen kører ind på Køge Nord Station, vil være en stor dag. Stevns og Faxe vil få den hurtigste forbindelse til København, direkte forbindelse med fjerntog til Fyn og Jylland samt hurtig forbindelse til andre sjællandske destinationer. Mange familier vil kunne droppe bil nummer to, andre vil end ikke overveje anskaffelsen af en bil. Den dag vil Stevns og Faxe endelig slippe af med udkantsstemplet.

Hører du, Tanja Larsson?
Susanne Nielsen

Grusgravvej 10
Tommestrup