29. juli 2021
Keld Stattau. Arkivfoto
Keld Stattau. Arkivfoto
Foto: Picasa
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Skoleombygninger på vildspor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Skoleombygninger på vildspor

Af Keld Stattau
Kandidat til kommunalvalget for Lokallisten
Biskop Svanes Vej 66D, st.
3460 Birkerød

Debat Rudersdal - 06. juli 2021 kl. 09:02

I øjeblikket er der en politisk proces i gang, som behandler de kommende ombygninger af lokalerne til udskolingsklasserne på tre af de sammenlagte skoler i kommunen.

Børne- og Skoleudvalget (BSU) vil over to møder drøfte oplæg fra det arkitektfirma, der er hyret til at beskrive grundlaget for ombygningerne. Det er sådan set fint nok og det er bestemt også godt, at der er afsat penge til at de nye samlede udskolinger kan få nye moderne lokaler at undervise i. Spørgsmålet er så blot hvilke kriterier, man går efter, når det skal defineres hvad der er "moderne."

Lokallisten har i BSU udtrykt store betænkeligheder ved det oplæg, man er blevet præsenteret for, hvor det "moderne" skolelokale defineres som "multifagrum," hvor fire skoleklasser skal kunne have undervisning samtidig, og hvor det er et både visuelt og lydmæssig åbent rum.

Lokallisten er selvfølgelig ikke imod, at de fysiske rammer moderniseres på skolerne til gavn for undervisningen i de nye sammenlagte overbygninger. Men med den viden vi har om mange elevers behov for overskuelighed, struktur, forudsigelighed og ikke mindst en lydmæssig ro, er vi stærkt betænkelige ved at ombygningsplanerne alene går efter den meget åbne "multilokalemodel." Andre steder har man brændt sig på ombygninger, som ikke tog hensyn til disse behov i opbygningen af skolernes fysiske rammer.

Skal vi også lykkes bedre med inklusionsopgaven, en ret vigtig, men endnu ikke løst opgave, så skal det også tænkes ind i lokaleopbygningen. Derfor bør der tænkes lokaler ind i ombygningerne, som har mere afskærmet karakter - lokaler, der er fleksible i sin brug - og meget gerne i tæt samspil med skolens faglokaler. Et grundlokale for hver klasse er ikke udtryk gammeldags tænkning, men fortsat vigtig for den fleksibilitet i undervisningen, der er behov for.

Lokaleopbygningen på en skole skal ideelt kunne give umiddelbar og ligetil mulighed for, at alle de forskellige undervisningsformer og differentiering, der skal kendetegne en tidssvarende undervisning, kan komme i spil.

Det oplæg, der nu foreligger, har desværre for meget "one size, fits all" over sig. Vi har ikke brug for konceptuelt skolebyggeri, men lokaler, som medarbejdere og elever kan fungere i.

De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?