25. januar 2021
Preben Etwil er bekymret for, om Rudersdal Kommunes nye borgerrådgiver kan sikres en tilstrækkelig uafhængighed af forvaltningen.
Preben Etwil er bekymret for, om Rudersdal Kommunes nye borgerrådgiver kan sikres en tilstrækkelig uafhængighed af forvaltningen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Kunne det ikke gøres bedre?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Kunne det ikke gøres bedre?

Preben Etwil, Birkevej 32B, 3460 Birkerød

Debat Rudersdal - 04. december 2020 kl. 09:01

Det er yderst glædeligt at se, at Rudersdal Kommune i 2021 vil starte et borgerrådgivningsprojekt op.

Det lyder lovende, men der er også noget i presseomtalen i Rudersdal Avis 26. november, der kan forurolige en smule, for hvis det viser sig, at projektet ikke helt lever op til sit navn, har kommunen gjort sig selv en bjørnetjeneste. Men man skal naturligvis også give projektet en chance, og vente til at der foreligger en evaluering i 2022.

Bekymringen går på, om projektet overhovedet lever op til de anbefalinger, som blandt andet stilles af Tænketanken Justitia, der angiveligt har været den direkte inspirationskilde:

1. Alle borgerrådgivere skal være formelt uafhængige af forvaltningen.

2. Borgerrådgiverne skal kunne give ikke-bindende udtalelser om resultatet af forvaltningens afgørelser som led i deres rådgivning af borgerne og deres tilsyn med forvaltningen.

3. Det skal være obligatorisk at fastsætte klare og detaljerede regelsæt for borgerrådgiverordningen.

4. Det skal være et krav, at borgerrådgivernes regelsæt er offentligt tilgængelige.

5. Kommunerne skal give tydelig information om, hvorvidt deres borgerrådgiver er formelt uafhængig af forvaltningen.

Der er ingen tvivl om, at kommunen agter at sætte en særdeles kompetent person på opgaven, men spørgsmålet er, om hun kan sikres en tilstrækkelig uafhængighed af forvaltningen. For hvis det ikke er tilfældet, hjælper det lige lidt. For kommuner er, uanset borgerrådgiver eller ej, forpligtet til at følge lovene og give korrekte afgørelser.

Sådan som jeg læser funktionen i Rudersdal Kommune, er borgerrådgiverens funktion alene at fortælle borgeren, den forvirrede af slagsen - forstås, hvorfor en sagsafgørelse er faldet ud, som den nu engang er.

Dette er en total misforståelse af borgerådgiverens opgave i Justitia's forstand.

Opgaven burde bestå i, at borgerrådgiveren sikrer, at den kommunale afgørelse er faldet ud på et fuldt oplyst og korrekt grundlag, og borgerrådgiveren bør kunne påtale det over for forvaltningen og det politiske niveau, hvis dette ikke er tilfældet.

Det er mig en gåde, at politikerne ikke har mod og mandshjerte til at kræve, at det kun er sundt for forvaltningen, at have et fagligt modspil til gavn for borgerne, som sagen jo dybest set handler om.

Naturligvis er forvaltningen imod, da ingen bryder sig om, at blive set lidt mere efter i kortene.

Men som projektet foreligger nu, ser det ud som om, at kommunen forsøger at pynte sig med lånte fjer.

Aftalepartier holder fast i, at biler skal kunne konfiskeres ved farlig kørsel - uanset om føreren ejer bilen. Er det en god idé?