26. januar 2021
Tastatur
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Undgå kommunale cykellappeløsninger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Undgå kommunale cykellappeløsninger

Af Hilda Rømer Christensen
Hestkøbvej 7c
Birkerød

Debat Rudersdal Avis - 10. august 2020 kl. 09:00

Der trænges til en samlet cykelpolitik i Danmark til afløsning af de nuværende lapperier og politiske zig zag kurser. En samlet cykelpolitik varetaget af et selvstændigt og vel finansieret cykeldirektorat på linje med Vejdirektoratet.

Lige nu er cyklisterne overladt til tilfældige og usammenhængende løsninger.

Bl.a. fordi ansvaret for de danske veje er delt mellem staten, der står for de store stræk, og så kommunerne, der har ansvaret for de lokale cykelstier, men som mange steder sjofler denne opgave til fordel for bilisterne.

Og Rudersdal er desværre et af disse eksempler på, at der mangler ambitioner og grøn cykelpolitik.

Et aktuelt, men ikke enestående eksempel er området omkring stationen i Birkerød, hvor Rudersdal kommune som "grøn kommune", lige har udvidet parkeringskapaciteten for biler på villavejene omkring stationen.

Denne del af Bregnerødvej er en central gennemfartsvej fra Parkvejskvarteret/Hestkøblund-kvarteret med mange cyklister og gående på vej til arbejde, skole og indkøb. Her savnes ambitioner på de grønne transportmåders vegne med parkeringsforbud og sikring af både cyklister og gående med cykelsti og bredere fortov - fremfor plads til flere biler.

Også cykelparkeringskapaciteten ved stationen lader meget tilbage at ønske på denne side af stationen, hvis man tænker på, at der for hver parkeringsplads til en bil er plads til ti cykler, ville det give god mening at inddrage nogle flere parkeringspladser til cyklister!

En mere cykelvenlig parkering ville sammen med en mere tryg cykelvej til skole og indkøb indbyde flere beboere til at tage cyklen til stationen.

Kigger man på kommunes hjemmeside og cykelpolitikken for Rudersdal kommune er resultatet nedslående. Der henvises til forældede planer, som slet ikke matcher den nuværende situation i forhold til klimapolitiske målsætninger.

Det kan også undre, at kommunen ikke er medlem af danske transportvaneundersøgelser, der løbende laver surveys af transportvaner i de kommuner, som er med i denne ordning.

En viden, som er central for formulering af en mere klima - og cykelvenlig politik for kommunen.

En sådan ville komme både klimaet, sundheden og livsglæden til gode.

Aftalepartier holder fast i, at biler skal kunne konfiskeres ved farlig kørsel - uanset om føreren ejer bilen. Er det en god idé?