12. august 2020
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kaotisk implementering af ny affaldssortering i Ruderdal kommune

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kaotisk implementering af ny affaldssortering i Ruderdal kommune
Debat Rudersdal Avis - 19. marts 2020 kl. 09:06
Af Kim Glavind Carinavænget 18 3460 Birkerød
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

For flere måneder siden informerede Rudersdal kommune om den store ændrede affaldssortering i kommunen, og man skulle tage stilling til, hvor mange affaldscontainere, som man ønskede, idet man kunne få op til tre stykker til i alt fem forskellige affaldstyper.

Som det desværre er sædvane i Rudersdal kommune indeholdt meddelelsen ikke noget kontaktnavn eller kontakt telefonnummer. Man kunne jo risikere at få henvendelser, hvad man som bekendt ikke er glad for.

Så man afgav sin tilbagemelding på antal af containere og afventede, hvornår der skete noget, for det var der ingen konkrete tidsplaner med datoer for udrulning. Det var således ikke muligt at sikre en fornuftig afleveringsforretning, hvor man skulle kvittere for modtagelsen og sikre, at man fik det, man havde bestilt.

En dag stod der bare et par containere tilfældigt sat op. Jeg så i første omgang ikke, hvor de var anbragt og fandt dem så lidt ved et tilfælde efter at have ringet og rykket affaldsfirmaet, som så oplyste at de skulle være leveret. Hvad de så også var - bare ikke der, hvor jeg ville forvente dem anbragt.

Endvidere manglede den beholder til pap, som jeg havde bedt om - den mente affaldsfirmaet ville komme "senere".

Nu er det jo nyt at skulle håndtere sit affald og derfor kunne det være godt med lidt vejledning. Der er mange tvivlsspørgsmål, som trængte/trænger til afklaring, og ja der var en skriftlig vejledning, som dog kun helt overordnet gav nogle principper - hvad skulle man f.eks. stille op med plastemballage med madrester ? og mange andre lignende spørgsmål. Hvorfor er der ikke lavet instruktionsfilm, som kunne være tilgængelige på biblioteket eller på kommunens hjemmeside ? Jeg sidder med mange spørgsmål, som jeg ikke kender svarene på, så jeg laver mine egne valg. Er det hensigtsmæssigt ?

Næste ting, som man gerne ville vide, var så, hvornår tømningen ville foregå. Igen ingen besked fra kommunen og ingen kontaktmuligheder. Jeg ringede igen til affaldsfirmaet, der med noget besvær oplyser om tømningsdatoer/frekvenser.

Første tømning skulle så ske i onsdag, men der sket intet, bortset fra den sædvanlige afhentning af husholdningsaffald. Jeg kontaktede affaldsfirmaet, som ville kigge på sagen og sende en vogn ud, men intet er sket !!!!

Jeg forespurgte så igen til den manglende beholder til pap og fik nu at vide, at de ikke havde registreret, at jeg skulle have en sådan. Jeg måtte derfor kontakte kommunen, og affaldsfirmaet kendte heller ikke noget kontaktnummer hos kommunen.

Så var jeg tilbage i den famøse situation, at jeg ikke havde hverken kontaktnavn eller telefonnummer. Derfor ringede jeg til kommunens hovednr., hvor telefonen blev taget af en mand, der oplyste sit fornavn, men som på forespørgsel dog bekræftede, at jeg var "landet" i Rudersdal kommune. Jeg bad om at tale med nogen vedr. den nye affaldsordning - jeg gættede på, at det måtte være under "Teknik og miljø". Herren jeg talte med ville eller kunne imidlertid ikke sende mig videre i systemet, da han heller ikke vidste, hvem der havde ansvaret for denne sag og henviste mig skrive et brev om sagen.

Dansk Folkeparti vil stoppe forhøjelse af pensionsalder ved 70 år. Er det en god idé?