21. oktober 2020
Birgitte Schjerning Povlsen (K)
Birgitte Schjerning Povlsen (K)
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Børns læsning kan styrkes af et samarbejde mellem bibliotek og skole

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Børns læsning kan styrkes af et samarbejde mellem bibliotek og skole

Af Birgitte Schjerning Povlsen (K)
Medlem af Kultur- og Fritidsudvalget

Debat Rudersdal Avis - 07. oktober 2020 kl. 09:30

Børns læsning er ét af fem pejlemærker i forslag til den ny biblioteksstrategi i Rudersdal.

Det Konservative Folkeparti er optaget af børns læsning, og lige nu oplever vi, at børn læser mindre og dårligere end tidligere. Det vækker naturligvis bekymring.

Det Konservative Folkeparti har gennem hele strategidrøftelsen i Kultur- og Fritidsudvalget om ny biblioteksstrateg talt indtrængende for, at vi skal blive bedre til at styrke børns læsning i Rudersdal, gennem et forpligtende samarbejde mellem folkebibliotek og folkeskole.

Til vores store overraskelse og glæde viser det sig, at et sådan arbejde er muligt, fordi folkeskoleloven for nylig er revideret på baggrund af en række forsøg med "kombinationsbiblioteker," der senest er evalueret i september 2019 af Undervisningsministeriet.

Forsøgene med "kombinationsbiblioteker" viser:

o At kvaliteten i tilbuddene på skolerne og på folkebiblioteket øges.

o Der er flere ting på hylderne, f.eks. film og musik, end der er i et almindeligt skolebibliotek.

o Der er flere computere, som eleverne kan søge og bestille materiale på.

o Ofte er bogen der dagen efter fra et andet bibliotek.

o Man er bedre til at identificere og kategorisere materiale i forhold til lixtal, elevernes forudsætning og læringsmål.

o Lærerne oplever deres faglige kompetencer er steget.

o Nye materialer ankommer hurtigere, og de videregivet hurtigere til undervisningsbrug.

o Der er kvalificeret assistance fra bibliotekar til at identificere og bestille materiale.

o Samdriften viser, at eleverne kan bruge biblioteket i længere tid, samtidig med at folkebibliotekets brugere får adgang til biblioteket fra klokken 08.

o Der er altid/mere fagpersonale tilgængeligt.

o Der opnås synergi på kvalitet samt drift og lokaler.

Det er interessante erfaringer, som vi konservative har bedt om bliver drøftet og inddraget i den ny strategi - særligt når det gælder børns læsning.

Det vil være synd at sige, at der er blevet udvist stor imødekommenhed af formand og forvaltning til sådan en drøftelse i udvalget. Vi kan heller ikke se, at forslaget er blevet taget til referat.

Når vi alligevel fastholder, at der bør være en drøftelse i udvalget er det, fordi disse værdifulde erfaringer anviser nye veje til "hvordan vi også kan fremme børns læsning gennem formaliserede samarbejder folkebibliotek og folkeskole imellem". Konkrete tiltag.

Det er efter vores opfattelse IKKE nok, at pejlemærke om Børns Læsning beskriver HVAD man vil fremme; vi skal også tage politisk stilling til HVORDAN det skal gøres.

Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?