25. september 2018
Lissi Lund er afdelingsformand for  FOA Sydsjælland.
Lissi Lund er afdelingsformand for FOA Sydsjælland.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: FOA: Borgere og ansatte er taberne i fejlslagent udbud af hjemmeplejen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FOA: Borgere og ansatte er taberne i fejlslagent udbud af hjemmeplejen
Debat Næstved - 22. august 2018 kl. 16:00
Af Lissi Lund, afdelingsformand, FOA Sydsjælland
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Endnu engang skal modtagere af privat hjemmepleje i Næstved til at vælge en ny leverandør af praktisk hjælp og personlig pleje.

Som der stod i Sjællandske onsdag 15. august, trækker Aleris sig som fritvalgsleverandør efter to år.

Tilbage står borgerne og medarbejdere, ligesom ved tidligere konkurser og opsigelser af kontrakter, i en meget utryg situation: Borgerne aner intet om, hvem der nu skal komme i deres hjem, og medarbejderne står uden job.

Det er bedrøveligt, at vi nu mister en leverandør, som ellers har ageret med professionalisme. Endnu mere bedrøveligt er det, at kommunen ikke ser ud til at have lært af tidligere fejl.

Når hjemmeplejen udsættes til konkurrence kan kommunen vælge ud fra flere kriterier for at finde en leverandør. Med to konkurser i private plejefirmaer og nu to virksomheder, der trækker sig ud af kontrakterne, ser det ud til, at kommunen kun har fokuseret på, hvor billigt de kan få den private hjemmepleje og dermed spare penge i budgettet.

Men det er en helt forkert prioritering. Fokus på prisen og prisen alene giver aldrig gode resultater. Vi har set adskillige eksempler landet over på konkurser og dårlig kvalitet, når de private firmaer skal levere ydelserne til en urealistisk lav pris.

Det er hverken fair over for de ældre, der får hjælpen, medarbejderne i de private firmaer eller skatteborgerne, som igen må se millioner af kroner brugt på blandt andet administration og nyt udbudsmateriale.

Kommunen er tvunget til at tilbyde andre leverandører af hjemmepleje end kommunens egen - det i sig selv er i mine øjne helt skævt. Fokus må være at give den enkelte borgere den bedst mulige kvalitet og største tryghed.

Men når det ikke kan være anderledes, bør Næstved Kommune i det mindste se på erfaringerne.

Èn god ting, kommunen har gjort, var at gå fra godkendelsesmodellen med et utal af leverandører til to - og senest et enkelt - firma, der leverede privat hjemmehjælp. Desværre ser det nu ud til, at kommunen vender tilbage til netop denne model med den ekstra administration og uoverskuelighed, det medfører.

Jeg har et forslag til kommunen til fremtidige udbud af hjemmeplejen: Lad private aktører konkurrere på kvaliteten af den hjælp, der skal leveres. Det kan lade sig gøre - i Aalborg og Gentofte Kommuner er udbuddene netop skruet sammen med størst fokus på kvaliteten.