7. maj 2021
Hurtigste Næstved-tog i sommeren 1976: Blot 52 minutter med afgang fra København klokken 13.30 og ankomst i Næstved klokken 14.22.
Hurtigste Næstved-tog i sommeren 1976: Blot 52 minutter med afgang fra København klokken 13.30 og ankomst i Næstved klokken 14.22.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Vorherre bevares!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Vorherre bevares!
Debat Næstved - 11. april 2021 kl. 18:44
Af Søren Baumann, Alleen 6, Karrebæksminde

Sjællandske fortæller om det nu afsluttede store sporarbejde, der her efter påske skal sikre »flere og hurtigere tog til byen«. Det fremgår af artiklen, at rejsetiden afkortes, så hurtigste tog til København H. herefter kan køres på kun 52 minutter.

arrow Læs også: Forsker: Her giver transportplan mindre trængsel - og her virker den ikke

Vorherre bevares!
Det er jo ikke noget fremskridt, for allerede tilbage i 1976, altså for 45 år siden, var hurtigste afgang også 52 minutter, fremgår det af en gammel køreplan, jeg har liggende.

Den altid vidtløftige trafikinformationschef i DSB, Tony Bispeskov, praler sådan her: »Det er nu, at passagererne begynder at høste frugterne af det store sporarbejde på Sydbanen«.

Ikke hjulpet meget på rejsetiden

Jeg ved ikke, hvor mange milliarder, der er investeret, men det er mange, hvis man også indregner den nye såkaldte højhastighedsbane mellem Ringsted og Ny Ellebjerg, som Sydbanens tog kan benytte for at komme hurtigere til København.

Det viser sig altså nu, at milliarderne ikke har hjulpet meget på rejsetiden, og der er fortsat langt til det løfte, som daværende transportminister Magnus Heunicke (S) i sin tid udstedte om en rejsetid på 35 minutter mellem Næstved og København.

Bemærk venligst: Selvom Næstved-togene altså nu kan køre på en nybygget, elektrisk højhastighedsbane to tredjedele af strækningen, så er hastigheden ikke steget på 45 år! Og de plagede daglige pendlere må herudover fortsat finde sig i uvarslede aflysninger, uforklarede forsinkelser og sporændringer, uhensigtsmæssige togskift, dårligt fungerende pladsbestillingssystem og et generelt lavt informations- og serviceniveau.

Ikke noget at sige til, at mange dropper toget til fordel for en ekstra bil, men ikke så godt for klimaet. DSB og især Banedanmark har i årevis været præget af uduelighed, skandaler og misrøgt, og det er i særlig grad gået ud over de sjællandske pendlere. Men det lader desværre til, at landsdelens byråd, erhvervsorganisationer, fagbeværelsen og andre interesseorganisationer er ligeglade, for vi hører ikke meget om, hvad de gør for at sætte systemet og dets skrankepaver under pres for derved at forbedre forholdene for deres borgere/medlemmer. Det er gift for områdets udvikling.

arrow Ny køreplan: Stort sporarbejde skal sikre flere og hurtigere tog
28. marts 2021 kl. 14:43 Opdateret: kl. 14:43
Planlægger du at holde den kommende sommerferie uden for Danmarks grænser?