17. september 2021
En motorvej i baghaven vil genere beboerne i Gødstrup. Foto: Krakau
En motorvej i baghaven vil genere beboerne i Gødstrup. Foto: Krakau
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Vælger man selv, hvilke love man vil følge, hr. borgmester?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Vælger man selv, hvilke love man vil følge, hr. borgmester?
Debat Næstved - 28. april 2021 kl. 18:38
Af Niels Koldby, Villa Gallinavej 20, Gødstrup

Det påtænkte linje A motorvej Næstved-Rønnede vil bestemt genere os, men når vi ønsker at få sagen for retten, er det fordi det ifølge landets fremmeste ekspert i miljøret, er ulovligt at vedtage en anlægslov på det foreliggende grundlag. Der er lovpligtige undersøgelser som ikke er foretaget. Beslutningstagerne skal (som loven kræver), have det fulde grundlag for at træffe beslutningen- og det har de ikke endnu.

arrow Læs også: Borgmestre ryster på hovedet af ny kamp mod motorvej: Det er helt ude i skoven

Vi er enige med Carsten Rasmussen (CR), i at VVM-undersøgelsen er grundig. Men når det kommer til miljøret, har vi større tiltro til professor i miljøret Peter Pagh, end specialarbejder CR. Jeg har stor respekt for specialarbejdere, men ligesom du ikke hyrer en gartner til at udføre hjernekirugi, går vi heller ikke til en specialarbejder for at få en troværdig vurdering af miljøret.

I dette tilfælde er der tale om særligt beskyttede arter og natur (Natura 2000). Derfor er den væsentlighedsvurdering som er foretaget helt utilstrækkelig. Loven kræver den langt grundigere konsekvensvurdering. Peter Pagh siger det med mange paragraffer, men oversat til godt dansk: Den måde Vejdirektoratet bruger reglerne på, er forkert og ulovlig. At de tidligere gjorde det samme betyder bare, at de også dengang var på kant med loven.

Vejdirektoratet fik allerede i 2017 tilsendt Peter Paghs notater, men har aldrig reageret på disse. De har dog ændret praksis: ifm en planlagt tilkørselsvej fra Stevns til Sydmotorvejen, har de i den nye VVM rapport (april 2021), fravalgt den korteste og billigste linje fordi den passerer 3,5 km fra et Natura 2000 område (Vallø dyrehave).

Ulovligt beslutningsgrundlag?

Hvis CR er uenig i ovenstående, så lad os da endelig høre argumenterne. Hvis CR derimod anerkender at professoren ved bedst, hvordan kan CR så forsvare et ulovligt beslutningsgrundlag?

Man vælger vel ikke selv hvornår man vil følge reglerne? Vi afventer ligeledes Vejdirektoratets argumenter, for at professoren tager fejl.

Og hvorfor skal vi vente så længe på den konsekvensvurdering? Vejdirektoratet kan jo bare få den lavet, og så vil al vores kritik forstumme. Er der nogen der frygter resultatet af konsekvensvurderingen? Eller er det bare rarest et bygge motorvej igennem beskyttet natur, når man ikke kender de sande konsekvenser. Lidt ligesom når det er rarest ikke at åbne sine rudekuverter , der kunne jo gemme sig noget alvorligt.

Læserbrevet er skrevet på vegne af Ravnstrup landsbylaug og Gødstrup bylaug

arrow Landsbylaug vil indbringe motorvej for EU-domstolen
22. april 2021 kl. 04:37 Opdateret: kl. 15:36
arrow Vild jubel i motorvejsby: Endelig sker der noget
17. april 2021 kl. 15:43 Opdateret: kl. 16:06
Synes du, at kommunen er der for dig?