24. oktober 2020
Formand for teknisk udvalg, Helle Jessen (S), minder om, at der ikke er politisk opbakning til flere private veje. Foto: Anna C. Møhl
Formand for teknisk udvalg, Helle Jessen (S), minder om, at der ikke er politisk opbakning til flere private veje. Foto: Anna C. Møhl
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Trafik i boligområder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Trafik i boligområder
Debat Næstved - 18. oktober 2020 kl. 14:30
Af Helle Jessen (S), byrådsmedlem og formand for Teknik- og Miljøudvalget, Havbakken 285, Karrebærksminde

Det er jo dejligt, at det nye konservative byrådsmedlem vil arbejde for en bedre infrastruktur - særligt i boligkvartererne - i Næstved Kommune. Med sin plads i Teknik- og Miljø Udvalget får Thomas Palmskov dog ikke så meget med det sidste politikområde at gøre, idet by- og boligplanlægning ligger under Udvalget for Plan- og Erhverv.

arrow Læs også: Razzia på stationen: 86 cykel-lig sendt til skrot

De nyere boligområder - og de, der er på tegnebrættet - er oftest tilrettelagt, så der er tale om lukkede boligkvarterer uden gennemkørselsveje.

Anderledes forholder det sig med de gamle kvarterer som f.eks. Lille Næstveds Digtervejskvarter.

De ældste udstykninger er fra 50erne og de nyeste er ikke bygget endnu. Men da Chr. Winthersvej blev anlagt i 70erne var planen allerede, at kvarteret skulle udbygges mod vest.

Derfor blev vejen anlagt som en såkaldt facadeløs bred vej, så den kunne fungere som fødevej til nye kvarterer. Denne plan har man nøje fulgt i de lokalplaner, som er blevet udarbejdet og politisk vedtaget gennem årene.

At trafikken så med årene er blevet tættere end man havde forventet dengang er en anden sag. Og at der kommer flere biler på f.eks. Chr. Winthersvej er indiskutabelt. Derfor er det fornuftigt, at den sammen med de andre fødeveje er offentlig.

Man kan dog diskutere, om der er vejstrækninger med status af Privat Fællesvej, som i takt med udbygningen bør gøres til offentlige veje. Men da byrådet sidst så på begrebet omklassificering af veje, var man ikke til sinds at røre ved denne problemstilling.

Man kan ikke få Vejdirektoratets tilladelse til at lave indkørsel til området fra den statslige omfartsvej.

Fællesejevej har været diskuteret som ny fødevej. Men eftersom den er en lille smal vej og pga huse og skov er svær at gøre bredere, har der ikke været stemning for at arbejde videre med det. Man har også vurderet, om kommunen kunne anlægge en vej fra Slagelsevej ind i området.

Men da der er tale om privatejede arealer, så vil det blive en meget dyr løsning, som der hidtil ikke har været politisk stemning for at gennemføre.

Man kan også undersøge, om man kan spærre, så der ikke længere er gennemkørsel fra H.C. Andersensvej til Karrebækvej. Det bør naturligvis kun gennemføres med lokalrådets og beboernes opbakning, og vil i givet fald betyde, at der ikke kan køre bus i kvarteret. Det er dog heller ikke sikkert, at politiet som overordnet vejmyndighed vil bifalde en sådan løsning. Men det vil sikkert begrænse hastigheden.

arrow Broklappen driller på Græshoppebroen
10. oktober 2020 kl. 08:30 Opdateret: kl. 17:23
arrow Trafikgruppe går til kamp mod høj fart på Strandvejen
07. oktober 2020 kl. 22:10 Opdateret: kl. 10:48
arrow Opråb fra virksomhed: Det er nu eller aldrig
07. oktober 2020 kl. 18:00 Opdateret: kl. 09:54
Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?