21. september 2020
Byrådsmedlem Michael Perch (S) mener, at ekstra millioner til skolerne i nogen grad skal fordeles af politikerne.
Byrådsmedlem Michael Perch (S) mener, at ekstra millioner til skolerne i nogen grad skal fordeles af politikerne.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Skoler kan bestemme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Skoler kan bestemme
Debat Næstved - 09. december 2019 kl. 18:15
Af Michael Perch (S), Byrådsmedlem, Kildebrøndsvej 10, Fensmark
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Vi er i fuld gang med at fordele pengene fra budgettet. En spændende proces, som jeg er glad for at være en del af. Søren Revsbæk og Sebastian Mylsted-Schenstrøm skrev i et læserbrev, at Socialdemokratiet og RV ville til at øremærke midlerne. Det kunne ikke være længere væk fra sandheden.

arrow Læs også: Debat: Har I slet ikke hørt efter?

Vi ønsker at give lærerne mere forberedelsestid. Det har en gavnlig effekt for undervisningen, at der er tid til at forberede den ordenligt for at kunne møde forskellige elevers forskellige læringspotentialer. Resten af pengene skal ud og arbejde på skolerne - det er der brug for. Ser vi nærmere på skolernes økonomi, så er skolerne alle steder pressede på specialområdet, og det betyder, at der flyttes mange penge fra almenundervisningen til specialundervisningen, fordi elever der er tilkendt specialundervisning har et særligt retskrav på at modtage den.

Når vi skal fordele midler så meget afgørende om vi fordeler pengene efter specialområdet eller efter almenområdet. For de skoler, der er mest pressede på specialområdet vil blive endnu mere pressede med Venstres forslag, og så kommer underskudene. Vi så alle måbende Kobberbakkeskolens underskud, som vil give skolen et efterslæb nogle år ud i fremtiden, selvom vi gav dem lidt penge i budgettet. Derfor er vi nødt til at forholde os til de realiteter, at specialområdet fylder meget. Og vender vi det blinde øje til, så vil de skoler med mange opgaver på specialområdet få unødigt svært ved at få det til at hænge sammen.

Det kan vi gøre bedre. Og selvfølgelig skal skolerne selv prioritere de midler, som kommer ud, men vi skal fordele pengene mest retfærdigt mellem skolerne og her mener jeg, at vi ikke kan se bort fra at forholde os til, at der både er almen- og specialområde. Derfor foreslår vi budgetmidlerne brugt 2/3 til almenundervisningen og 1/3 til specialundervisningen, så vi får alle med.

arrow Sløv start for indskrivning af elever til ny privatskole
16. december 2019 kl. 04:45 Opdateret: kl. 17:55
arrow Mystiske skolenavne uden logik ændres måske
05. december 2019 kl. 15:00 Opdateret: kl. 13:15
Er du klar til at bære mundbind, når du skal handle ind?