6. maj 2021
Næstved Havn, som man forestillede sig, at den kunne komme til at se ud i den nyligt offentliggjorte masterplan. Illustration: Næstved Havn
Næstved Havn, som man forestillede sig, at den kunne komme til at se ud i den nyligt offentliggjorte masterplan. Illustration: Næstved Havn
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Ny havn - massiv tilslutning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Ny havn - massiv tilslutning
Debat Næstved - 02. april 2021 kl. 17:51
Af Erik B. Hansen, Fasanvej 34, Næstved

Jer der læser om Næstved Erhvervsforenings massive tilslutning til ny havn, glem ikke at læse Masterplanen for projektet. Specielt siderne 18 til 21 er interessante, her får man indblik i økonomien og ikke uvæsentligt oplysninger om meget af det, som ikke er med i prisen på 128 millioner kroner. De penge omhandler kun Etape 1 af havneprojektet, år 2026, og ikke Etape 2 år 2027, som er sat til at koste 23 millioner kroner og slet intet økonomisk omkring Etape 3. Altså i alt mindst 151 millioner kroner uden omkostningerne for andre væsentlige nødvendige anlægsarbejder med mere.

arrow Læs også: Det har været sjovt: Inger stiller kosten og går på seniorpension

Værd at bemærke er, at i de oplyste tal ikke er medtaget udgifter til flytning af Næstved Sejlklub og øvrige fritidsklubber. Ej heller er medtaget udgifter til terrænreguleringer og stisystemer omkring ny havn. Ej heller udgifter til flytning af 20 ton kran. Udgifterne til nye tilkørselsveje til havnen er heller ikke med i projektberegningen. Projektet baserer sig på kommunen afholder udgifterne til sidst nævnte.

Der er ikke afsat midler til oprydning af eventuel generationsforureninger. Her skal man huske store dele af arealet er gammel losseplads. I projektet står anført forureningsgraden ikke er undersøgt.

Det er alvorligt, når så betydningsfulde udgifter ikke er beregnet og medtaget i projektbeskrivelsen. Til anskuelse for hvor store omkostninger, der ikke nævnes kan jeg give nogle ældre, men den gang gældende tal. I må selv tænke jer frem til, hvad prisen vil være i 2026/2027.

1. Etablering af havn til Næstved Sejlklub med klubhus og masteskur på Ydernes kostede i 1997/98 (24 år siden) cirka 10 millioner kroner. En realistisk pris vil på nuværende tidspunkt nok være cirka 40 millioner.

2. Etablering af erstatningshavn for Poulsvig Sejlklub samt flytning af deres og Strandjægernes klubhus, ved jeg ikke hvad koster.

3. Terrænreguleringer og bortskaffelse af circa 325.000 m3 jord, samt etablering af stisystemer, kender jeg ikke pris på. Hvor meget stisystem er ikke beskrevet i projektet.

4. Etablering af fundament og flytning af 20 ton kran. Pris på fundament var i 2015 325.000 kroner.

5. Etablering af vejanlæg kostede i 2007 cirka 16.000 kroner pr. meter (1 km. vej = 16 millioner kroner) dengang. Hvor mange meter vej, der skal laves er ikke vist i projektet.

I projektet er vist et Svejebassin på 150 m2, det er nok en fejl, eller er det for at få prisen til at passe (side 19)? Til slut tænker jeg på Næstved Erhvervsforening, hvem er det. Det er blandt andet en baby udstyrsforretning, en bandagist, advokater, BonBon-Land, blomsterbutik med flere.

Er det dem eller er det bestyrelsen for foreningen, der giver massiv tilslutning til projekt ny havn med alle dets manglende afklaringer. Tænk selv.

arrow K-kandidat: Ja tak til motorvej fra Bårse til Slagelse
02. april 2021 kl. 13:44 Opdateret: kl. 10:46
arrow Ny mand i byen: Andreas har købt gammelt værtshus
02. april 2021 kl. 07:22 Opdateret: kl. 16:37
Planlægger du at holde den kommende sommerferie uden for Danmarks grænser?