12. december 2019
Det vil være væsentligt billigere at renovere frem for at bygge en ny bro, anfører skribenten. Foto: Kenn Thomsen
Det vil være væsentligt billigere at renovere frem for at bygge en ny bro, anfører skribenten. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Bevar broen - så går lommesmerterne over

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Bevar broen - så går lommesmerterne over
Debat Næstved - 20. maj 2019 kl. 18:30
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Michael Brauner Clausen
Smallegade 10, Fodby

arrow Læs også: Debat: Hvad med en bagvej til Enø

Næstved
Det kan undre, at dele af byrådet nu standser renoveringen af broen i Karrebæksminde og lufter tanken om en udskiftning i stedet. ''Det kan ikke betale sig at renovere'', mener enkelte.

Jeg skal for så vidt ikke gøre mig klog på, hvad der om 25 år er sket med havnen, kommunens økonomi mv., men det er grundlæggende ''god latin'' at bevare og reparere frem for at smide ud og købe nyt - forudsat at den basale kalkule ''på bagsiden af en brugt rudekuvert'' giver god mening. Således må det veje tungt, når kalkulen siger, at otte mio. kr. for en livstidsforlængelse på 25 år giver en årlig afskrivning på kr. 320.000. mens en ny bro, som koster 50 mio. kr. (ekskl. den næsten obligatoriske budgetoverskridelse for offentlige arbejder i Danmark), og som vil holde i 80-100 år, giver en årlig afskrivning på kr. 555.000 samt væsentligt højere forrentning.

Da en renovering derfor som udgangspunkt ikke kan betegnes som at ''tisse i bukserne for at få varmen her og nu'', burde bevarelse være oplagt - så meget desto mere som:

- begge muligheder vil skabe problemer for vej- og kanaltrafik men renoveringen vil give de færreste.

- kommunen er ''fattig'' nu, hvilket kan have ændret sig om 25 år, når der er motorvej hertil, med andre forventede synergier.

- hr. Kristian Skov-Andersens gentagne forslag om flere sommerhuse på naturskønne områder vil være særdeles upopulære - oveni den afgivelse af områder til grøn energi, som i øjeblikket er i gang.

- Græshoppebroen er i sig selv bevaringsværdig, og en ny bro på dette sted vil i sagens natur ikke medføre større hastighed og fremkommelighed henover den.

arrow Græshoppebroen bliver lappet sammen i 2021
29. maj 2019 kl. 10:39 Opdateret: kl. 08:46
arrow Debat: Havnen og græshoppebroen
04. maj 2019 kl. 10:45 Opdateret: kl. 09:20
arrow V og DF bremser brorenovering
02. maj 2019 kl. 07:55 Opdateret: kl. 16:13