14. november 2018
Ved Aleris? indtræden som Næstved Kommunes fritvalgleverandør 1. juni 2016 overrakte borgmester Carsten Rasmussen (S) »nøglen til succes« til Miriam Toft, adm. direktør for Aleris Omsorg. Men Aleris har opsagt aftalen med virkning fra udgangen af august. Foto: Anders Ole Olsen
Ved Aleris? indtræden som Næstved Kommunes fritvalgleverandør 1. juni 2016 overrakte borgmester Carsten Rasmussen (S) »nøglen til succes« til Miriam Toft, adm. direktør for Aleris Omsorg. Men Aleris har opsagt aftalen med virkning fra udgangen af august. Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Afskaf fritvalgsordning?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Afskaf fritvalgsordning?
Debat Næstved - 19. august 2018 kl. 11:11
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Torben Jerlach
Skjoldborgsvænge 1 A

Næstved
Aleris opsagde i november 2017 kontrakten med Næstved kommune vedrørende personlig og praktisk hjælp m.v. til kommunens borgere til udløb pr. 31. august 2018. Det er ikke nyt for kommunen, hvor Næstved Care og Naesborg tidligere er rømmet af pladsen før tid. Det er ikke rart for de berørte borgere, og det er så kommunen, der må rydde op for skatteborgernes regning. Kan vi egentlig være tjent med det?

Da Aleris i 2016 vandt udbuddet på fritvalgsområdet, lå Aleris's pris ca. 1 pct. højere end det, der var beregnet, at Næstved kommune kunne levere den samme ydelse for. Det gav forventning om, at Aleris kunne gennemføre opgaven i den 4-årige kontraktperiode frem til 2020. Men det var ikke tilfældet.

Ved fornyet udbud af opgaven med personlig og praktisk hjælp m.v. til kommunens borgere kom der kun ét bud. Det var igen fra Aleris, men nu til en pris, der ville være 47 pct. højere end de hidtidige priser, svarende til årlig merudgift på 10,5 mio. kr. årligt.

Kommunen annullerede derfor udbuddet og skal så have en anden ordning etableret. Her kan firmaer, der lever op til Næstved kommunes politisk fastlagte kvalitetsstandarder, godkendes som Fritvalgsleverandør, som borgerne kan vælge. Samlet set vil denne såkaldte godkendelsesmodel "kun" medføre en ekstraudgift på 5-6 mio. kr. årligt.

Hvis kommunen kunne nøjes med at tilbyde personlig og praktisk hjælp m.v. til borgerne udført af kommunens egne medarbejdere ville disse 5-6 mio. kr. også kunne spares og f.eks. bruges til en generel serviceforbedring på området for alle. Det sætter lovgivningen fra Christiansborg i dag desværre en stopper for, men lovgivning er jo til at ændre, så fritvalgsordningen helt afskaffes.

Som skatteborger ærgrer jeg mig over, at fritvalgsordningen betyder, at borgere, som ikke er tilfreds med det, som fællesskabet tilbyder, belaster kommunekassen mere end de borgere, som betjenes af kommunens egne medarbejdere. Det står jo enhver frit for at købe private ydelser indenfor pleje, omsorg og praktisk bistand for egen regning.