20. januar 2020
Sådan kan området omkring Rådmandshaven komme til at se ud om måske 15-20 år, hvis Næstved Byråd nikker ja til Lokalplan 100. I øjeblikket er den i høring. Illustration: Næstved Kommune
gallery icon

Se billedserie

Sådan kan området omkring Rådmandshaven komme til at se ud om måske 15-20 år, hvis Næstved Byråd nikker ja til Lokalplan 100. I øjeblikket er den i høring. Illustration: Næstved Kommune
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Nej tak til Lokalplan 100 Rådmandshaven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Nej tak til Lokalplan 100 Rådmandshaven
Debat Næstved - 26. november 2019 kl. 13:45
Af Birgit Krat og Christian Holt, Trælløsevej 69, Skelby
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Til Næstved Byråd!
Byrådet skal sige nej tak til lokalplan 100 Rådmandshaven fordi:

arrow Læs også: Campus Absalon bliver en halv gang større end VUC

1. Området bliver til en ny sort firkant med bebyggelser i 4-8 etager langs Rådmandshaven og masser af skygge til nuværende naboer, nye beboere og alle som tager til byen.

Etablering af så mange og så høje huse ændrer området fra at være et åbent, lyst og grønt område til noget, som minder om den sorte firkant på Nørrebro, før der blev tyndet ud i baggårdene.

2. Øgede parkeringsproblemer i Næstved Centrum.

Der vil blive endnu større mangel på parkeringspladser i Næstved Centrum. Vi, der bor udenfor byskiltet får endnu dårligere mulighed for at køre til Næstved og parkere i rimelig gåafstand til vores bestemmelsessted i centrum. Og vi ved jo, at p-husene altid bygges sidst, for de giver ingen indtægter.

Så i stedet for at få mere handel og aktivitet til byen, så søger vi, der bor udenfor byskiltet, andre steder hen for at lægge vores handel og aktiviteter.

Vi kan jo ikke bare tage bussen ind til byen, fordi den kører så sjældent, og aldrig om aftenen her ude fra Næstved Centrums opland.

Der mangler en klar gennemgang af parkeringsforholdene i hele Næstved Centrum - hvor stort er behovet, og hvor mange P-pladser er der egentligt til rådighed?

3. Trafikale problemer.
I forbindelse med projektet har vi i avisen set udtalelser fra politikere og embedsmænd om, at når vejen Rådmandshaven gøres smallere »så må bilisterne finde andre veje at køre på«.

Når man ser på kortet over Næstved Centrum og nærmeste omegn, så er Rådmandshaven en meget vigtig, velfungerende og direkte hovedfærdselsåre lige udenom centrum, nemlig Ring 0. Det er uprofessionelt at overlade det til bilisterne selv at finde en alternativ rute.

Der er i forvejen kørsel med al for høj hastighed og alt for mange biler ad Kvægtorvet - Grønnegade - Ramsherred til Jernbanegade. Det vil øges, hvis Rådmandshaven indsnævres, og endnu flere vil køre Kindhestegade - Ramsherred til Jernbanegade.

4. Beredskabet - udrykningskørsel.

Der vil blive et akutberedskabsproblem fordi indsnævring af Rådmandshaven vil øge responstiderne, på grund af den større trafiktæthed.

Indsnævring af Rådmandshaven vil også medføre flere udrykninger gennem Herlufsholm Allé og responstiden vil øges til den sydlige del af Næstved Centrum, Karrebækvej og Digtervejskvarteret.

5. Forringet mulighed for aktiviteter ved Rådmandshaven

Etablering af boliger i den nordlige del af den nuværende parkeringsplads vil begrænse muligheden for offentlige arrangementer på de grønne arealer i den nordlige del af Rådmandshaven op mod skoven. Jo tættere boliger ligger på aktiviteten, jo større vil problemer med støj blive, fordi støj som bekendt aftager med kvadratet på afstanden. Det vil sige, at hvis kommunen halverer afstanden, bliver støjen fire gange større.

arrow Se billeder: Byens dyreste byggegrund er til salg
01. november 2019 kl. 21:10 Opdateret: kl. 12:14