19. september 2020
"Tror man det rækker til at sikre cyklisterne, så tager man fejl," skriver debattøren om trafikkampagnen. 'Brug 2. sek mere'.
"Tror man det rækker til at sikre cyklisterne, så tager man fejl," skriver debattøren om trafikkampagnen. 'Brug 2. sek mere'.
Foto: Arkivfoto.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: DEBAT: Fokus på trafiksikkerhed er en gratis omgang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DEBAT: Fokus på trafiksikkerhed er en gratis omgang
Debat Lokalavisen Uge-Nyt Fredensborg - 18. maj 2020 kl. 09:37
Af Arne Lund, Langebjergvej 260A, Humlebæk
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det har været en gratis omgang for Fredensborg Kommune, at sætte skilte op langs vejene, og påmale cykelstierne med "Brug 2 sek mere." Tror man det rækker til at sikre cyklisterne, så tager man fejl. Man kan fx finde trafiksikkerhedsplanen frem arkivet, hvor den har samlet støv, siden den blev lavet i 2015.

Planen fokuserer på tryghed, skoleveje, mobilitet og fart. Bortset fra ombygningen af lyskrydset Fredensborgvej-Hørsholmvej, er der stort set intet sket, siden 2015. Skolevejene er ikke blevet mere sikre, og trods årelang debat, har skolebørnene i Sørup ikke oplevet forbedringer.

Trafiksikkerhedsplanen påviser, at fra 2012-16 steg antallet af trafikulykker på kommunevejene med 6 pct. Intet er gjort for at forebygge ulykkerne. I samme periode har Hillerød og Hørsholm reduceret antallet af ulykker på tilsvarende veje med 15-20 pct.

På kommunevejene sker 75 pct. af alle ulykker, så det må være på tide, at der her gøres en indsats. Problemerne er jo ikke nye, det gælder fx i Karlebo-Avderød-området, hvor bilisterne kører alt for stærkt på de smalle veje, uden hensyn til lette trafikanter.

Langs de større veje, Brønsholm-Fredensborg og Brønsholm-Helsingørs bygrænse, skal der anlægges cykelstier. I trafiksikkerhedsplanen hedder det, at " cykelbaner langs veje i åbent land bør ikke forekomme såfremt fartgrænsen er 80 km/t eller årsdøgntrafikken er over 2.000 biler ved en fartgrænse på 60-70 km/t. Ønskes et højt sikkerhedsniveau, bør der anlægges cykelsti."

På Fredensborg Kongevej køres der hurtigere, end de tilladte 80 km/t, og det er nok årsagen til, at kun få cyklister vover sig ud på strækningen. Og da der ingen cyklister er - de billige biler trækker - så kan kommunen med en vis ret hævde, at så er der heller ikke behov for en cykelsti.

Efter sigende fattes kommunen penge, og det må vel være årsagen til, at der ikke kan afses midler til at nyasfaltere det hjulspor, der hedder cykelstien på Benediktevej. Men lidt maling er der vel råd til? Så begynd derfor med at markere cykelfelterne på de udsatte strækninger med en farve, bilisterne kan få øje på (når de ikke er optaget af mobilen).

En ny trafiksikkerhedsplan skal laves næste år. Denne gang bør de lette trafikanter, skoler og daginstitutioner, grønne foreninger mv. inddrages, så det bliver deres trafiksikkerhed, der vare-tages - og ikke hvad kommunen og COWI strikker sammen, og som har vist sig, ikke at være det papir værd, det er skrevet på.

Er du klar til at bære mundbind, når du skal handle ind?