4. august 2020
Læserbrev fra Mette Jakobsen i Smørum.
Læserbrev fra Mette Jakobsen i Smørum.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Læserbrev: Huskespillet med Egedal Kommune

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev: Huskespillet med Egedal Kommune

Mette Jakobsen fra Smørum har sendt os dette læserbrev

Debat Lokalavisen Egedal - 14. marts 2020 kl. 09:05
Af Mette Jakobsen, Irishaven 10, 2765 Smørum
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det er ved at være fortid, at jeg og mine børn er borgere i din by. Det er tid til at vi flytter væk og kan begynde på en ny. Kan du huske tiden i den almene skole på Balsmose. Jeg husker bestemt ikke nogen dans på den rose.

Lad os spille huskespil.
Husker du tiden i børnehuset. Ingen officiel bekymring på mit barn. Før -skole samtale ganske fin, god dreng, klar til skole. Husker du så en leder, der opsnapper HAM på sin radar, bliver bekymret og laver en skrivelse på det. Tak. Men noget sent.

O. klasse og 1. klasse, kan du huske mit barn. Ja HAM, som I ikke ville tro på havde en diagnose. I lærer sagde gentagne gange til mig, at HANS udfordringer ikke skyldes en diagnose, men at det skyldes vores skilsmisse.

Husker du tiden, da HAN, ikke kunne agerer i jeres SFO? Når han i effekt måtte forlade jeres matrikel, alene, uden overtøj, 7 år gammel og på egen fod i Smørum?

Husker du, at I vælger at lave 1 enkelt opkald på min mobil. I ligger en voicemail. Din søn har forladt matriklen i vrede og frustration. Vi har ikke ressourcer til at gå efter ham. Kan godt se, at det ville være til stor ulejlighed, hvis I også skulle få personlig Kontakt til mig, ved at ringe til mit arbejde. Husker at jeg ofte måtte forlade min arbejdsplads for at tage hjem og finde mit barn.

Husker du, da en konflikt mellem to børn blev vild. En pædagog tog mit barn, med armen vredet om på ryggen. Førte HAM ind i et møderum, jer to alene, bag en lukket dør. Du ligger min søn med hovedet ned i gulvet og med armen vredet om ryggen. Husker du denne dag i maj, hvor HAN kommer hjem med et hævet og blåt øjenbryn?

Husker du det møde på rådhuset.. ja hvilket et?

Det møde hvor en pædagogisk rådgiver siger til mig; Jamen SÅ er han jo bare uopdragen! Husker du at diagnose kom, ADHD! Husker du, at Ingen lærer, pædagoger eller ledere på noget tidspunkt kommentede på resultatet af udredningen. Ingen sagde : Nå okay, så havde I forældre ret. Nå jo, der var en SFO ansat der udtalte sig, dog til en anden forælder, at ; vi ved jo allesammen herover, at det ikke handler om en diagnose. Okay, så ingen anerkendelse derfra.

Husker du hvordan jeg kæmpede i 1 1/2 år, for at få HAM væk fra skolen og på specialskole? I tilbyder til sidst 9 timers støtte. Desværre ikke løsningen. Husker du, i 2 klasse, hvor HAN kun gik i skole i 9 timer om ugen. Dem med støtte på. HAN måtte få undervisning i et tilstødende lokale. Han kunne ikke være i klassen, der var for mange børn og får meget støj.

Husker du, at sagen kom i klagenævnet? Jeg fik medhold og fik derefter et tilbud i en gruppeordning for børn med diagnoser. Husker du processen. Du skal sende hele sagen til klagenævnet. Begge sider af sagen. Du glemte bare lige at sende hele min klage med. Altså min side af sagen. Fik den heldigvis selv sendt ind.

Husker du, at forvaltningen glemte at følge serviceloven. De glemte at vedhæfte en klagevejledning til deres skriftlige afslag på special skole. Husker du, at HAN ikke har haft et eftermiddag tilbud i snart 5 skoleår. Er hjemme hver dag efter skole.

Intet egnet SFO tilbud til rådighed i sin tid. Intet egnet klubtilbud til rådighed nu. Husker du, at jeg søgte om støtte til klub start? Ønskede så meget, at HAN kunne få et klubliv, bare lidt, med en støtteperson. Fik afslag. Intet klub liv til os.

Husker du 3. klasse, 4 klasse og lidt 5. klasse på Ganløse skole, gruppeordning. Ikke godt nok. Mit synspunkt, kort fortalt ; lav faglighed, hvad angår viden om børn og deres diagnoser. Lav pædagogisk viden og formåen. Mangel på en god relation til mit barn.

Hans diagnose har rykket sig og det giver mening, at lave en revurdering af diagnosen. Husker du den ny diagnose oveni hatten. Atypisk autisme. Husker du, de halve og hele dage uden undervisning. De mange lektioner alene, sendt ud fra klassen, fordi HAN siger lyde. Det er en presset dreng der siger lyde, det er en del af en diagnose.

Husker du den periode, uden egnet SFO tilbud på Ganløse skole, hvor du lod mit barn sidde og vente på sin transport hjem.. i et depotrum. 40 min hver dag. Jeg er ked af, at jeg var nødt til at passe mit arbejde en gang i mellem, så jeg ikke selv kunne hente mit barn når skolen endte klokken 13.

Husker du , at jeg hele 2019 kæmpede for at få et andet og bedre egnet skoletilbud til Ham. Flere møder. Ønsker jo egentlig bare en værdig skolegang for mit barn. Ligesom alle andre forældre.

En heldagsskole med bred viden om både ADHD og Autisme vil være godt. Det må findes. Indtil da, bliver det hjemmeundervisning. Husker du alt dette,

Det husker jeg. Du vinder. Vi forsvinder. Jeg og familien vinder dog på den lange bane, i en anden by, under en ny fane.

Billede

Sundhedsstyrelsen opfordrer nu til at man bruger mundbind i myldretiden: Synes du det er en god idé?