26. november 2020
"Hvis man blot indfører en lavere klassekvotient på fx 24, så vil den klasse med elever, der har det svært, ikke kunne blive hjulpet i samme omfang som nu," skriver Karsten Søndergaard og Betina Hilligsøe i et svar til Lokalavisens artikel. Mostphoto
"Hvis man blot indfører en lavere klassekvotient på fx 24, så vil den klasse med elever, der har det svært, ikke kunne blive hjulpet i samme omfang som nu," skriver Karsten Søndergaard og Betina Hilligsøe i et svar til Lokalavisens artikel. Mostphoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Læserbrev: Egedals elever præsterer blandt de bedste

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev: Egedals elever præsterer blandt de bedste

"Ved at have klasser på 24 elever eller flere giver det os i højere grad mulighed for, at dele klasserne op og have to voksne tilstede i langt flere timer," skriver Egedal-borgmester Karsten Søndergaard og udvalgsformand Betina Hilligsøe.

Læserbrevet er et svar til den artikel, som vi bragte i sidste uge, der handler om, at Egedal Kommune på landsplan har flest skoleklasser med over 24 elever

Debat Lokalavisen Egedal - 26. oktober 2020 kl. 09:30
Af borgmester Karsten Søndergaard og formand for Skoleudvalget, Betina Hilligsøe

Lokalavisen har bragt en artikel om at Egedal har flest skoleklasser med mere end 24 elever. Umiddelbart lyder det jo kritisk, men det er vist på sin plads at nuancere billedet. Der er nemlig markante forskelle at tage højde for.

arrow Læs også: Læserbrev: Klasseloft i 0. klasse

Først og fremmest så er der ikke noget, der entydigt peger på, at elever i klasser med mange elever har ringere mulighed for indlæring og trivsel. VIVE udarbejdede sidste år en forskningsoversigt, der viser, at der nærmest ingen forskel er på, hvor godt elever klarer sig, uanset om de går i en stor eller en lille klasse. Elever i små klasser klarer sig i gennemsnit en lille smule bedre i læsning. Til gengæld klarer de sig lidt dårligere i matematik end elever i store klasser. Det viser analysen.

Det samme viser virkeligheden her i Egedal, hvor det ikke har en afgørende indflydelse på indlæring at have større klasser. Eleverne i Egedals skoler får gennemsnitligt høje afgangskarakterer og en klasse med 20 elever kan være langt mere udfordret end en med 26 elever. Det afhænger af elevsammensætningen og dynamikken i klassen.

Derudover er vores socioøkonomiske grundlag også et af de bedste i landet. Vi er mange ressourcestærke børn og familier, som giver andre muligheder i forhold til klassestørrelse og holddeling. Hertil kommer, at vi har væsentlig færre børn med anden etnisk baggrund, end de fleste kommuner vi sammenligner os med. Derfor er Lokalavisens sammenligning med København og Vallensbæk ikke aktuel.

Skal vi så bare stille os tilfredse med det? Nej det skal vi ikke. Vi er nemlig i fuld gang med at sikre endnu bedre rammer for vores skolebørn. Vi arbejder benhårdt på at forbedre de fysiske rammer med blandt andet at sikre smidige indretningsløsninger, mindre rum til fordybelse, plads til gruppearbejde for mindre grupper af elever.

Alt sammen for at sikre at vi kan bruge flest muligt penge på dygtige lærere og pædagoger i undervisningen og samtidig sikre at mere end 24 elever i klasserne ikke betyder at de alle sidder dagen lang i det samme klasseværelse. I vores 10 årige Investeringsplan sikrer vi mere end 500 millioner til dette formål. Tænk også på de udendørs rammer vi har til rådighed. Det er helt unikt at have de muligheder for at bringe eleverne tæt på naturen og frisk luft, som vi har i Egedal Kommune, blot ved at åbne døren. Og må vi samtidig minde om, at der netop i budgettet for 2021 er sat endnu en million kroner af til shelters, bålhytter og udendørs læringsrum.

Ved at have klasser på 24 elever eller flere giver det os i højere grad mulighed for, at dele klasserne op og have to voksne tilstede i langt flere timer. Kommuner med lavere klassekvotient har ikke nødvendigvis samme mulighed, fordi ressourcerne naturligt er koncentreret omkring flere klasser. At have to voksne på en klasse, betyder netop, at vi kan støtte op der, hvor der er mest brug for det, og give elever med udfordringer bedre mulighed for at lære og trives. Det er helt afgørende.

Hvis man blot indfører en lavere klassekvotient på fx 24, så vil den klasse med elever, der har det svært, ikke kunne blive hjulpet i samme omfang som nu. Derfor vil vi gerne bruge vores ressourcer intelligent. Eksempelvis introducerede vi sidste år en 2-voksen ordning til indskolingen, og i år har vi givet en håndsrækning til mellemtrinnet.

I Egedal går vi ind for, at det er op til de enkelte skoler at bruge ressourcerne der, hvor udfordringerne i perioder er størst. Vi vil gerne bruge vores midler mere intelligent og i høj grad lade skolerne være herre i eget hus. De ved hvor skoen trykker og hvor der skal sættes ind. Vi stoler på deres faglige vurdering af, hvordan der lokalt opnås de bedste resultater for vores børn.

Billede

Køber du de fleste julegaver i forbindelse med Black Friday?